Mniej przejazdów jednopoziomowych na torach

Mniej przejazdów jednopoziomowych na torach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Efektem modernizacji ponad 1500 przejazdów kolejowo-drogowych, jakie zrealizowano w ciągu ostatnich trzech lat, jest budowa m.in. 275 bezkolizyjnych skrzyżowań.

Ponadto o 1120 zmniejszono całkowitą liczbę przejazdów - z 13864 do 12744. Tylko te inwestycje, jak również instalacje urządzeń na posterunkach dróżników i na torach zwiększających bezpieczeństwo, przyczyniły się do zmniejszenia liczby wypadków - informuje zarządcza infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe.

W 2015 r. wyposażył on 400 szczególnie ważnych posterunków dróżników, położonych z dala od stacji, w komputerowy system wspomagania informujący o przejeżdżających przez przejazd pociągach.

150 posterunków wyposażono w system Radio-Stop, który pozwala dróżnikowi zatrzymać skład, by uniknąć kolizji pociągu z autem zatrzymanym na torach.

Na tzw. szybkich liniach zamontowano prawie 1000 specjalnych sygnałów dla maszynistów (TOP), informujących o stanie urządzeń. W przypadku uszkodzenia pociągi zwalniają.

Równocześnie, coraz liczniejszy monitoring przejazdów pozwala kierować do policji nagrania o naruszeniu przepisów ruchu drogowego - m.in. sytuacje omijania lub wyłamywania rogatek.

PLK dokonały też przeglądu przejazdów na czynnych liniach. Bezpieczeństwo na przejeździe zależy w dużym stopniu od warunków na drogach dojazdowych do przejazdów. Za ustawienie i stan znaków - zbliżania, stop, rodzaju przejazdu, odpowiada zarządca drogi. Ich brak lub niewłaściwe ustawienie może wprowadzić kierowców w błąd.

Bardzo ważny jest system oznakowania, informuje PLK. Jeśli sygnalizacja świetlna lub znaki ograniczają zjazd z przejazdu, kierowcy blokują skrzyżowaniu toru i drogi. Tworzą niebezpieczną sytuację na linii kolejowej.

Nachylenie drogi i nawierzchnia - jeszcze przed terenem kolejowym, wpływają
na sprawny dojazd do przejazdu i utrzymanie szczególnie jesienią i zimą.

PLK, przy współpracy z drogowcami, zamontowała na 227 dojazdach do ważnych przejazdów pasy wibracyjno-akustyczne, zwiększające uwagę kierowców. Na ponad 200 przejazdach linii, na których zwieszono kursowanie pociągów, wskazano drogowcom możliwość likwidacji znaków „stop”.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mniej przejazdów jednopoziomowych na torach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!