Efektem modernizacji ponad 1500 przejazdów kolejowo-drogowych, jakie zrealizowano w ciągu ostatnich trzech lat, jest budowa m.in. 275 bezkolizyjnych skrzyżowań.
W 2015 r. wyposażył on 400 szczególnie ważnych posterunków dróżników, położonych z dala od stacji, w komputerowy system wspomagania informujący o przejeżdżających przez przejazd pociągach.
150 posterunków wyposażono w system Radio-Stop, który pozwala dróżnikowi zatrzymać skład, by uniknąć kolizji pociągu z autem zatrzymanym na torach.
Na tzw. szybkich liniach zamontowano prawie 1000 specjalnych sygnałów dla maszynistów (TOP), informujących o stanie urządzeń. W przypadku uszkodzenia pociągi zwalniają.
Równocześnie, coraz liczniejszy monitoring przejazdów pozwala kierować do policji nagrania o naruszeniu przepisów ruchu drogowego - m.in. sytuacje omijania lub wyłamywania rogatek.
PLK dokonały też przeglądu przejazdów na czynnych liniach. Bezpieczeństwo na przejeździe zależy w dużym stopniu od warunków na drogach dojazdowych do przejazdów. Za ustawienie i stan znaków - zbliżania, stop, rodzaju przejazdu, odpowiada zarządca drogi. Ich brak lub niewłaściwe ustawienie może wprowadzić kierowców w błąd.
Bardzo ważny jest system oznakowania, informuje PLK. Jeśli sygnalizacja świetlna lub znaki ograniczają zjazd z przejazdu, kierowcy blokują skrzyżowaniu toru i drogi. Tworzą niebezpieczną sytuację na linii kolejowej.
Nachylenie drogi i nawierzchnia - jeszcze przed terenem kolejowym, wpływają
na sprawny dojazd do przejazdu i utrzymanie szczególnie jesienią i zimą.
PLK, przy współpracy z drogowcami, zamontowała na 227 dojazdach do ważnych przejazdów pasy wibracyjno-akustyczne, zwiększające uwagę kierowców. Na ponad 200 przejazdach linii, na których zwieszono kursowanie pociągów, wskazano drogowcom możliwość likwidacji znaków „stop”.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Mniej przejazdów jednopoziomowych na torach