XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Mniej wypadków to 1,2 mld zł zysku

Mniej wypadków to 1,2 mld zł zysku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Budowa autostrad w latach 2008-12 poprawi bezpieczeństwo na drogach. Dla ludzi. Przyrodę nie zawsze da się oszczędzić.

Ministerstwo Infrastruktury prowadzi konsultacje społeczne w sprawie realizacji programu budowy dróg na lata 2008-12. Do końca sierpnia czeka na uwagi o prognozach oddziaływania planu na środowisko, przygotowanych przez grupę ekspertów na zlecenie resortu. Z dokumentu wynika, że na budowie nowych dróg znacznie zyskają ludzie, ale drogowców czeka walka z kolizjami na obszarach cennych przyrodniczo - czytamy w "Pulsie Biznesu".

Niedawno Janusz Piechociński, poseł PSL i wiceszef sejmowej Komisji Infrastruktury, oraz Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej, podkreślali, że autostrady i szerokie drogi bez gigantycznych dziur i kolein znacznie zwiększają bezpieczeństwo podróżnych.

Z prognozy środowiskowej wynika, że dzięki realizacji planu na lata 2008-12 liczba wypadków śmiertelnych spadnie o 64 proc., czyli o 470 osób rocznie. Jeśli dodatkowo wykonamy program Drogi zaufania, to liczba zabitych zmaleje o 81 proc. (600 osób rocznie). Oznacza to także oszczędności finansowe, bo wypadki powodują nie tylko zniszczenie mienia, ale też wyższe koszty opieki zdrowotnej i ubezpieczenia.

„Oszczędności dla społeczeństwa i gospodarki, wynikające ze zmniejszenia strat i spadku liczby zabitych, mogą sięgnąć nawet 1,2 mld zł rocznie” — napisali eksperci w środowiskowej prognozie.

W dużych aglomeracjach zmaleje też poziom hałasu. Z programu powinni ucieszyć się także archeolodzy, bo jego realizacja spowoduje konieczność zbadania nawet ponad tysiąca nowych stanowisk archeologicznych i przyniesie pieniądze na nowe wykopaliska.

Nie da się niestety uniknąć kolizji z przyrodą. Eksperci szacują ich liczbę niemal na sto.

„Niektóre zidentyfikowane kolizje wydają się nieuniknione. (…) Możliwość ich wystąpienia stwierdzono w przypadku 70 miejsc na obszarach specjalnej ochrony siedlisk oraz 28 miejsc na obszarach specjalnej ochrony ptaków” — napisali eksperci w raporcie.

Drogowcy twierdzą, że stawiane im wymogi ekologiczne znacznie podrażają inwestycje, bo na przykład niektóre przejścia dla dużych zwierząt są tylko nieco niższe niż przejazdy dla tirów, a koszt jednego obiektu może sięgnąć nawet kilkudziesięciu milionów euro - podaje "Puls Biznesu".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mniej wypadków to 1,2 mld zł zysku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!