Mniejszy rynek opon samochodów ciężarowych

Autor:  wnp.pl (PS)  |  20-03-2013 16:25
Pierwsze dwa miesiące br. nie przyniosły odwrócenia spadkowej tendencji sprzedaży w Polsce opon do samochodów ciężarowych.
Mniejszy rynek opon samochodów ciężarowych
fot. PTWP

Zmalała ona o 23,3 proc. w porównaniu do stycznia i lutego ub.r. Tymczasem w całym ub.r. ich sprzedaż też była mniejsza, o 23,1 proc.

- Porównując popyt w 2012 roku do 2007, polski rynek opon do pojazdów ciężarowych skurczył się o 8 proc. – mówi Grzegorz Jeżak, dyrektor handlowy Działu Opon Użytkowych w Continental Polska. – Praktycznie w ub.roku powróciliśmy do poziomu sprzedaży z 2006 roku.

Spadek dotyczy głównie samochodów dostawczych. Popyt na opony w transporcie samochodami powyżej 3,5 ton zmalał w ub.r. „tylko” o 3,5 proc.
- Ze względu na duże zmiany, trudno pokusić się o prognozy popytu w całym br., bowiem nie można ocenić, czy i kiedy nastąpi przełamanie trendu spadkowego – dodał Jeżak.

Jeszcze głębszy regres odnotował w ub.r. cały europejski rynek opon użytkowych. Sprzedano ich o 17,5 proc. mniej r/r, a w porównaniu do 2007 r. – o 15 proc. mniej (prawie o 2 mln sztuk mniej).

Continental spodziewa się jednak m.in. znacznego wzrostu rynku opon 16-calowych do samochodów dostawczych. Zgodnie z obecnymi prognozami, do 2016 r. co roku sprzedawanych będzie prawie 10 mln tych opon. Od 2009 r. segment ten odnotował wzrost o 6 proc., przy czym obecnie 53 proc. całego popytu na opony do samochodów ciężarowych dotyczy rozmiaru 16 cali. Jednocześnie, spadła sprzedaż mniejszych opon - w rozmiarze 14/15 cali, jednak nadal jest to interesujący segment, ocenia Continental.

Po niezłym 2011 roku (sprzedaż ok. 230 mln szt., wzrost o 2 proc.), w minionym roku załamał się europejski rynek opon do samochodów osobowych (spadek o 13 proc.).

W Polsce w 2011 roku sprzedano 11,4 mln sztuk opon do aut osobowych, w tym 5,9 mln sztuk opon letnich, natomiast w 2012 roku już o 9 proc. mniej r/r ogółem (także o 9 proc. mniej letnich).

- Sytuacja polskiego rynku odzwierciedla stan rynku Zachodniej Europy – powiedział Piotr Kuć, dyrektor współpracy z kluczonymi klientami CP. – Najbardziej niepokoi to, że dużo opon zostało niesprzedanych u dealerów.

 NAJWAŻNIEJSZE W BRANŻY

POLECAMY W SERWISACH