Modernizacja polskiej kolei potrwa jeszcze długie lata

Modernizacja polskiej kolei potrwa jeszcze długie lata
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Trwa realizacja wartego ponad 66 mld zł Krajowego Programu Kolejowego, który powinien do 2023 r. diametralnie odmienić oblicze transportu szynowego w Polsce. Choć jest to ogromne wyzwanie, to już teraz trzeba myśleć też o nowej perspektywie, która powinna pozwolić na dokończenie modernizacji polskiej sieci kolejowej.

  • PKP uważają, że w przyszłości większym problemem może być brak wystarczających środków dla wszystkich inwestycji niż sama sprawność grupy w przygotowaniu i realizacji zadań.
  • Rząd i PKP podkreślają, że rozpoczęły się już przygotowania do przedsięwzięć na nowy budżet unijny. Obejmują one m.in. studia wykonalności oraz prace projektowe.
  • Takie działanie ma pozwolić na wdrożenie inwestycji do realizacji, gdy tylko zostanie uruchomione finansowanie z nowej perspektywy budżetu UE, ale to także wyraz troski o podtrzymanie koniunktury na rynku budowlanym.
  • Rok 2023 nie powinien oznaczać kresu inwestycji kolejowych, a tylko rozpoczęcie ich następnego etapu. Przyszły program inwestycyjny ma pozwolić na domknięcie modernizacji szlaków kolejowych w Polsce.
  • Konieczne jest rozliczanie efektów prowadzonych inwestycji: tego czy jest szybciej, czy przybywa pasażerów i przewiezionych ładunków. To jest miarą tego, czy pieniądze zostały dobrze wydane.
  • Efekty modernizacji będą w pełni widoczne tylko przy integracji kolei z innymi środkami transportu.
  • To niektóre z wniosków płynących z sesji "Polska kolej w i po roku 2023", która odbyła się w ramach 10. edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego.


W dyskusji wzięli udział:

  • Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury
  • Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity 
  • Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych
  • Krzysztof Mamiński, prezes PKP
  • Sławomir Nalewajka, prezes Bombardier Transportation (ZWUS) Polska
  • Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka
  • Jerzy Polaczek, poseł PiS na Sejm RP, zastępca przewodniczącego Komisji Infrastruktury

Dyskusję moderował Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Modernizacja polskiej kolei potrwa jeszcze długie lata

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!