Modernizacja torów między Poznaniem i Piłą wymusza komunikację zastępczą

Modernizacja torów między Poznaniem i Piłą wymusza komunikację zastępczą
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od 11 marca zmienia się organizacja ruchu na linii kolejowej Poznań - Piła. Przebudowywany jest jednotorowy odcinek trasy, w związku z czym potrzebna będzie komunikacja zastępcza.

  • Obecnie pociągi rozwijają na linii prędkości maksymalne od 50 do 100 km/h.
  • Po modernizacji prędkość maksymalna ma wynosić 120 km/h.
  • Modernizacja nie przewiduje dobudowy drugiego toru.

W 2019 roku podróż z Poznania do Piły ma skrócić się o około 40 minut i potrwać około 80 minut. Linia Poznań - Piła na długości 59 km jest linią jednotorową; wymiana toru na tym odcinku potrwa do września.

Od niedzieli pasażerowie pociągów regionalnych pojadą na odcinku Oborniki Wielkopolskie - Wargowo zastępczą komunikacją autobusową. Składy dalekobieżne skierowane zostaną trasą przez Krzyż lub Stargard.

W związku z wprowadzeniem komunikacji zastępczej podróż między Poznaniem a Piłą wydłuży się o około 25 minut.

Jak poinformował w imieniu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Wolny, do maja na tym odcinku potrwa wymiana torów i rozjazdów. Roboty obejmą przystanek Oborniki Miasto oraz budowę peronu na nowym przystanku w Bogdanowie. Wyremontowany zostanie wiadukt i most na Warcie.

Czytaj także: Minister zapowiedział ogromne wydatki na kolei. Konieczny będzie monitoring

Od maja do września modernizacja obejmie jednotorowy odcinek od Obornik do stacji Dziembówko w okolicy Piły. W tym czasie podróż na trasie Poznań - Piła, również z wykorzystaniem komunikacji zastępczej, potrwa około godziny dłużej niż obecnie.

Współfinansowana ze środków unijnych modernizacja linii Poznań - Piła o długości 94 kilometrów kosztować będzie 500 mln zł. Inwestycja skróci obecny, około dwugodzinny czas przejazdu między Poznaniem a Piłą o około 40 minut. Poprawi się też przepustowość linii. Zmodernizowanych zostanie blisko 130 km torów. Na 63 przejazdach zostanie wyremontowana nawierzchnia drogowa. Na 44 z nich będą także zamontowane nowe systemy zabezpieczeń - sygnalizacja świetlna lub rogatki. Inwestycja przewiduje także przebudowę czterech mostów i ośmiu wiaduktów.

Obecnie, w zależności od danego odcinka, prędkość pociągów wynosi od 50 do 100 km/h, a w niektórych miejscach zaledwie 30 km/h. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km na godzinę.

W ramach inwestycji powstaną cztery nowe przystanki kolejowe: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo oraz Bogdanowo. Przebudowane zostaną stacje: Złotniki, Wargowo, Oborniki Wielkopolskie, Rogoźno Wielkopolskie, Budzyń, Chodzież, Dziembówko, Piła oraz kilkanaście przystanków.

Czytaj również: Rozstrzygnięto przetarg na kolejową inwestycję za ćwierć miliarda złotych

Mimo prowadzonej modernizacji nie zmieni się częściowo jednotorowy układ trasy. "Rozważaliśmy budowę drugiego toru tam, gdzie obecnie linia jest jednotorowa, ale studium wykonalności wykazało, że na razie nie ma takiej konieczności. Przy tych ilościach przewozów pasażerskich wystarczający jest jeden tor" - powiedział.

Zbigniew Wolny zapewnił, że modernizacja linii kolejowej nr 354 z Poznania do Piły przebiega terminowo; od września do grudnia 2017 r. między Poznaniem a Obornikami Most zmodernizowano 25 km jednego toru wraz z rozjazdami, siecią trakcyjną i peronami. Według PKP PLK, budowa lub przebudowa 34 peronów oraz modernizacja układów torowych stacji znacząco podniosą komfort podróży pasażerów.

85 proc. środków na przebudowę linii pochodzi z dofinansowania ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Modernizacja torów między Poznaniem i Piłą wymusza komunikację zastępczą

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!