Modernizacje linii Działdowo-Olsztyn i Ełk-Szczytno przyspieszają

Modernizacje linii Działdowo-Olsztyn i Ełk-Szczytno przyspieszają
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

O ok. trzy miesiące wcześniej niż zakładano zostaną podpisane umowy na modernizację linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn i nr 219 na odcinku Ełk-Szczytno - zapowiedział w sobotę w Olsztynie prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.

Prezes PKP PLK przypomniał na sobotniej konferencji prasowej, że pierwotny termin podpisania umów po rozstrzygnięciu przetargów na wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych na obu tych liniach planowany był na listopad.

Jak mówił, w przypadku linii nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn podpisanie umowy nastąpi w sierpniu. "Mamy w zasadzie już zakończone procedury wyboru wykonawców. Pozostała tylko kontrola Urzędu Zamówień Publicznych, która trwa od dwóch tygodni do miesiąca" - wyjaśnił.

Jego zdaniem, podobne przyspieszenie nastąpi przy modernizacji linii nr 219 na odcinku Ełk-Szczytno, gdzie - jak ocenił - umowa zostanie podpisana w ciągu półtora miesiąca.

Prezes PLK poinformował również, że w piątek podpisano umowę o wartości ok. 60 mln zł netto na modernizację odcinka linii 353 Jamielnik - Olsztyn. Zgodnie z planem ten etap prac powinien zakończyć się w lipcu 2018 r. Pociągi pasażerskie będą mogły jeździć tam z prędkością 120 km na godz., co skróci podróż z Iławy do Olsztyna o 6 min.

W ramach tego kontraktu zaplanowano m.in. wymianę torów i sieci trakcyjnej, przebudowę kilkudziesięciu przejazdów kolejowo-drogowych, a także modernizacja peronów na stacjach Rudzienice Suskie, Samborowo, Stare Jabłonki i Biesal oraz na przystankach Pikus, Lubajny i Unieszewo.

Zdaniem prezesa, na modernizację linii nr 353 Jabłonowo Pomorskie-Iława-Olsztyn-Korsze przeznaczono już 310 mln zł, a na jej kolejne etapy - w ciągu najbliższych dwóch lat - przewidziano jeszcze ponad 100 mln zł.

Jak dodał, prawdopodobnie na przełomie roku ogłoszony zostanie przetarg na modernizację stacji Ostróda. Inwestycja ma być zrealizowana w latach 2018-2020 i obejmie m.in. przebudowę układu torów i modernizację peronów.

Merchel podkreślił, że znacząco wzrosła wartość inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w woj. warmińsko-mazurskim. Jak przypomniał, jeszcze 2015 r. wartość projektów umieszczonych na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego wynosiła w tym regionie 748 mln zł. Po zaktualizowaniu tego dokumentu w ub. roku zwiększyła się ona do ponad 1,5 mld zł. Zdaniem prezesa, po kolejnej aktualizacji - planowanej w tym roku - będzie to ponad 1,9 mld zł.

Obecnie na liście podstawowej znajdują się modernizacje linii kolejowych: nr 38 na odcinku Ełk-Korsze wraz z elektryfikacją, nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn, nr 219 na odcinku Ełk-Szczytno, a także rewitalizacja linii nr 221 Gutkowo-Braniewo i prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pomorskie-Iława-Olsztyn-Korsze. Na liście rezerwowej są natomiast prace na linii E 75 na odcinku Białystok-Suwałki-Trakiszki oraz rewitalizacja linii nr 220 z Olsztyna do Gutkowa.

Uczestniczący w sobotniej konferencji w Olsztynie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit przypomniał, że w piątek oddano do użytku ponad 22-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 z Nidzicy do Napierek. Poinformował też o planowanych terminach zakończenia budowy pozostałych odcinków tej trasy w woj. warmińsko-mazurskim.

Jak mówił, odcinek "siódemki" Ostróda Południe - Rychnowo ma zostać oddany w sierpniu. Jego zdaniem, jest szansa, że przewidziane na grudzień ukończenie budowy tzw. węzła ostródzkiego (czyli odcinka Ostróda Północ - Ostróda Południe) może nastąpić szybciej. Wiceminister ocenił, że również na odcinku Rychnowo - Olsztynek, gdzie prace planowano zakończyć w październiku - wykonawcy i GDDKiA starają się, by ten termin przyspieszyć.

Po otwarciu dla ruchu tych trzech odcinków - o łącznej długości 29,8 km - cała droga S7 w woj. warmińsko-mazurskim będzie w klasie drogi ekspresowej.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Modernizacje linii Działdowo-Olsztyn i Ełk-Szczytno przyspieszają

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!