W lutym pasażerów zaczną wozić dwa tramwaje gruntownie zmodernizowane przez spółkę córkę poznańskiego MPK. Moderus Alfa - tak nazywają się zmodernizowane wagony typu 105N. Z dwóch z nich poznaniacy zaczną korzystać jeszcze w lutym.
- Mają nowe wózki, nowe pudła, wklejane szyby - wylicza Jarosław Bakinowski, dyrektor ds. pojazdów szynowych w Modertrans Poznań. Wagonom nadano też zupełnie inny, bardziej dynamiczny design czoła, ergonomiczną kabinę motorniczego i przestronną przestrzeń pasażerską. Ponadto, w pojazdach zastosowano m.in. energooszczędny napęd prądu przemiennego.
Firma, która zajmuje się produkcją, remontami, naprawami i serwisem zarówno pojazdów szynowych jak i autobusów, dostarczy w lutym cztery wagony dla MPK. Jeszcze w tym roku przemianę przejdą cztery kolejne składy "stopiątek", przy czym w nich zastosowany będzie już tradycyjny napęd. Dodatkowo Modertrans wyprodukuje dwa składy dwukierunkowe (z wejściami po obu stronach wagonu), bardzo przydatne w trakcie remontów.
Firma, która modernizowała już także wagony 105N dla Tramwajów Śląskich, liczy na podobne zlecenia z całego kraju. - W Polsce jeździ jeszcze ponad 3 tys. 105, które wymagają remontu - mówi Bakinowski. Modernizacja klasycznej "stopiątki" to koszt od kilkuset tysięcy złotych do ponad miliona złotych w zależności od zakresu zmian i rodzaju napędu.
Moderusy Alfa budowane są w zakładzie Modertrans w Biskupicach, przy czym ich finalny montaż odbywa się w poznańskiej zajezdni na Gajowej. Właśnie trafił tam pierwszy z czterech wagonów dla Poznania. Malowanie pudła - na zielono z żółtymi wykończeniami, przypomina malowanie wagonów Combino. Podobnie będzie wyglądał drugi wagon, ale już kolejny skład Moderusa Alfa wyjedzie z Gajowej pomalowany bardziej fantazyjnie - w zielono-żółte faliste wzory.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Moderus Alfa dla Poznania już w lutym