Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Monitorowanie stanu technicznego infrastruktury torowej w miastach

Autor: Bartosz Czechyra, Bartosz Firlik
08-08-2014 11:25 |  aktualizacja: 08-08-2014 11:28

Wiedza o stanie infrastruktury torowej w mieście jest kluczowa choćby dla racjonalnego planowania inwestycji infrastrukturalnych czy naprawy torowisk. Torowisk tramwajowych nie da się jednak monitorować korzystając z metod używanych na kolei. System monitorowania dedykowany infrastrukturze tramwajowej powstał na Politechnice Poznańskiej i od dwóch lat jest użytkowany w tamtejszym Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym.

W przypadku systemów tramwajowych częste monitorowanie toru ma istotny wpływ na właściwe planowanie i realizację procesu transportowego oraz obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury. Dodatkowo kwestie bezpieczeństwa i ograniczania kosztów eksploatacji systemów transportowych nabierają coraz większego znaczenia. Ma to związek z renesansem komunikacji tramwajowej w Europie i na świecie, co powoduje, że linie tramwajowe wracają do łask, a tramwaje z roku na rok przewożą coraz większą liczbę pasażerów [1]. Pomimo ewidentnych korzyści płynących z gromadzenia wiedzy na temat intensywności zużywania infrastruktury torowej systemy tego typu nie są powszechne
Głównym założeniem budowy systemu monitorowania układu biegowego pojazdu szynowego jest stwierdzenie, że wymuszenie od toru, zmienne w czasie normalnej eksploatacji, może być podstawą wnioskowania o stanie układu biegowego pojazdu oraz samego toru. Prowadzone badania nad wykorzystaniem wymuszenia operacyjnego do oceny aktywności wibroakustycznej pojazdu dowodzą, że istnieje możliwość kompleksowej oceny stanu poszczególnych elementów układu biegowego pojazdu oraz toru w czasie normalnej eksploatacji bazując na sygnałach przyspieszeń drgań wybranych elementów konstrukcyjnych pojazdu [2,3]. W związku z powyższym przyjęto następujące założenia metodyczne:
- monitorowanie stanu pojazdu oraz stanu toru realizowane będzie z pozycji pojazdu (jednostka centralna systemu będzie zainstalowana na pojeździe),
-w procesie monitorowania stanu jako podstawowy nośnik informacji wykorzystany będzie sygnał wibroakustyczny (pomiar przyspieszeń drgań),
-badane zjawiska oceniane są wyłącznie jakościowo, monitorowane jest przekroczenie dopuszczalnych poziomów wybranych parametrów drgań,
- system musi być kompatybilny z istniejącymi systemami informatycznymi tramwaju i nie zakłócać ich działania,
- architektura systemu powinna być otwarta tak, aby możliwe było rozszerzenie jego funkcjonalności w trakcie użytkowania,
-poszczególne przetworniki stanowią system rozproszony ułatwiający skalowanie systemu w zależności od typu pojazdu, -łatwość instalacji i niskie koszty implementacji układu monitorowania. System spełniający takie wymagania może być zastosowany we wszystkich tramwajach eksploatowanych w całej Polsce i za granicą. Bazując na wskazanych założeniach oraz doświadczeniu uzyskanym z prowadzonych badań i dyskusji ze specjalistami z MPK Poznań ustal ono, że system powinien być przystosowany do monitorowania intensywności degradacji infrastruktury torowej i detekcji zjawisk niepożądanych, tj:

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 096 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP