XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Morawiecki: DCT Gdańsk to niezwykle ważny projekt dla gospodarki

Morawiecki: DCT Gdańsk to niezwykle ważny projekt dla gospodarki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Terminal kontenerów DCT Gdańsk, który jako jedyny na Bałtyku ma możliwość przyjmowania największych kontenerowców świata, to niezwykle ważny projekt dla polskiej gospodarki - powiedział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

  • Szefostwo gdańskiego terminalu kontenerowego DCT poinformowało o najbliższych planach inwestycyjnych firmy: w ciągu trzech lat mają one pochłonąć 280 mln zł.
  • Celem strategicznym firmy jest mocniejsze pojawienie się na rynkach czeskim i słowackim. 
  • DCT Gdańsk jest największym polskim głębokowodnym terminalem kontenerowym.

Dziś terminal dysponuje 11 suwnicami nabrzeżowymi typu STS (to urządzenia do obsługi statków, wysokie na 130 metrów) oraz 35 suwnicami placowymi typu RTG (to mniejsze urządzenia pozwalające przenosić kontenery, które już zostały wyładowane na plac składowy).

W ramach zaplanowanych na najbliższe trzy lata inwestycji DCT chce m.in. doposażyć swoje nabrzeża przeładunkowe w dwie kolejne suwnice STS i pięć suwnic placowych RTG, co pozwoli zwiększyć wydajność przeładunkową terminalu, a to z kolei pociągnie za sobą konieczność powiększenia powierzchni placów składowych, co także przewidziane jest w ramach planowanych prac.

Rozbudowa bocznicy i automatyzacja

Plan inwestycyjny zakłada też całkowite zautomatyzowanie kompleksu bramowego, który pokonują samochody ciężarowe wjeżdżające na teren terminalu i opuszczające go. Jak poinformowano, automatyzacja i optymalizacja systemu sprawi, że kierowcy nie będą musieli wysiadać z pojazdów podczas przekraczania granicy terminalu, co z kolei "podniesie poziom bezpieczeństwa ich obsługi, ale uczyni cały proces wydajniejszym". Miesięcznie do DCT przyjeżdża po ładunki 25 tysięcy kierowców.

Kolejnym punktem planu jest też rozbudowa bocznicy kolejowej o dwa dodatkowe tory oraz - jak poinformowano - wydłużenie do maksymalnej dopuszczalnej obecnie długości w Europie wszystkich torów do 750 metrów.

Ta część inwestycji prowadzona będzie głównie z myślą o zwiększeniu zdolności przeładunkowej na kolei i transporcie większej ilości towarów do Czech i Słowacji. Wiceprezes zarządu ds. finansowych w DCT Gdańsk Adam Żołnowski wyjaśnił, że "mocniejsze pojawienie się na rynkach czeskim i słowackim jest celem strategicznym firmy".

460 statków rocznie

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 r. Jego roczna zdolność przeładunkowa wynosiła wówczas 500 tys. TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Obecnie DCT Gdańsk jest największym polskim głębokowodnym terminalem kontenerowym. W 2016 roku przeładował prawie 1,3 mln TEU. Pod koniec ubiegłego roku terminal DCT Gdańsk uruchomił nabrzeże T2, podwajając tym samym swoje możliwości przeładunkowe do 3 mln TEU.

DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km. Rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.

Projekt ważny dla całej gospodarki

Wicepremier Morawiecki podkreślił, że dla rozbudowa DCT to dla polskiej gospodarki jest niezwykle ważny projekt.

- Dlatego Polski Fundusz Rozwoju i BGK, uczestniczą finansowo w rozbudowie potencjału przeładunkowego portu w Gdańsku. Łączna suma pieniędzy zainwestowanych przez instytucje rozwojowe to ponad 1,5 mld złotych - powiedział Mateusz Morawiecki.

- To jeden z wielkich projektów, który ma pomóc polskim, mniejszym i średnim firmom, uczestniczyć w tym wielkim rozwoju globalnej gospodarki. Tutaj jest jedno z serc globalnej gospodarki. Tu właśnie widać, że przejmujemy część handlu z portów Północnej Europy - zapewniał wicepremier.

- Tutaj możemy obsłużyć całą środkową Europę i Ukrainę i tę część Rosji, właśnie z Gdańska, właśnie z Trójmiasta, to chcemy to robić. Chcemy wykorzystać tę wielką szansę, jaka tutaj się pojawiła. Szansę też klimatyczną, bo do bardziej północnych portów Bałtyku te wielkie kontenerowce, z różnych względów, nie mogą zawijać - przekonywał Mateusz Morawiecki. 

- Statki są po to, aby wozić ładunki, a nie po to, aby stać w portach, dlatego cały czas inwestujemy, cały czas się rozwijamy - mówił z kolei wiceprezes zarządu ds. finansowych w DCT Gdańsk Adam Żołnowski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Morawiecki: DCT Gdańsk to niezwykle ważny projekt dla gospodarki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!