PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Możliwe puste niebo nad Centralnym Portem Komunikacyjnym. Jak sprawić, aby port miał połączenia?

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
22-09-2017 13:21 |  aktualizacja: 22-09-2017 16:20
Możliwe puste niebo nad Centralnym Portem Komunikacyjnym. Jak sprawić, aby port miał połączenia?

Współpraca LOT z lotniskiem będzie kluczem dla sukcesu obu stron.

Fot. Krystian Zalewski / Shutterstock.com

Nawet jeśli Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Baranowie powstanie, to bardzo trudnym zadaniem będzie stworzenie dla niego atrakcyjnej siatki połączeń. A bez tego może się okazać, że ta szacowana na ponad 30 mld złotych inwestycja będzie pozbawiona sensu.

  • Największe lotniska na świecie są portami macierzystymi wielkich linii lotniczych.
  • CPK będzie zapewne takim portem dla LOT, ale czy to nie za mały przewoźnik?
  • Naturalnym kierunkiem lotów z Polski jest Azja.
Budowa CPK może kosztować nawet 34,9 mld zł

Duży port lotniczy to ogromny organizm. Te największe generują nawet ponad 100 tys. miejsc pracy. Nic więc dziwnego, że lotniska to bardzo cenione składniki gospodarki. Problem w tym, że aby dobrze funkcjonowały, muszą mieć dobrą ofertę - czytaj liczne połączenia. I tu zaczynają się schody. Trudno wskazać bowiem coś, co mogłoby przyciągnąć linie lotnicze do planowanego portu. Czy mamy jakieś przewagi konkurencyjne?

Po pierwsze własny przewoźnik


To, co łączy największe porty lotnicze na świecie, to fakt że są portami macierzystymi wielkich linii lotniczych. Trudno sobie wyobrazić londyński Hethrow bez British Airways, paryskie lotnisko im. Charlesa de Gaulle’a bez Air France, czy sięgając dalej, hongkoński  Chek Lap Kok bez Cathay Pacific, a singapurskie Changi bez Sinagpore Airlines. Mianownik jest zawsze ten sam. Duży port lotniczy jest zarazem hubem dla dużego przewoźnika, istnieją wyjątki od tej reguły, ale raczej nieliczne i w określonych okolicznościach.

W przypadku CPK, którego budowa planowana jest w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego, naturalnym gospodarzem będzie najpewniej LOT.

Tyle że nasz przewoźnik nie należy do czołowych w Europie (o świecie nie wspominając). W ubiegłym roku pod względem liczby przewiezionych pasażerów zajmował miejsce na początku trzeciej dziesiątki. Niespełna 7 mln pasażerów nie robi wrażenia. Na szczęście po niedawnym kryzysie, sytuacja firmy uległa poprawie. Efektem tego jest rozbudowa siatki połączeń i floty.

Na 16 września nasz narodowy przewoźnik miał 57 maszyn, z których 8 to szerokokadłubowe dreamlinery. Jak zapowiada prezes spółki Rafał Milczarski, firma będzie nadal inwestowała w rozbudowę floty. Trudno jednak powiedzieć jak wielka będzie ona w momencie otwarcia CPK. W perspektywie kilku lat LOT ma posiadać 70 maszyn. Jeśli przewoziłby one wówczas ponad 10 mln pasażerów to i tak nasz przewoźnik znajdowałby się pod koniec drugiej dziesiątki największych europejskich linii lotniczych.

KOMENTARZE (15)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 355 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

579 093 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP