XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

MSP ogłosi nową prywatyzację PKS Kielce

MSP ogłosi nową prywatyzację PKS Kielce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ministerstwo Skarbu Państwa ogłosi kolejną prywatyzację Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kielcach. Stanie się tak najpóźniej za dwa tygodnie, po zaktualizowaniu wyceny spółki - poinformował PAP we wtorek wiceminister SP Mikołaj Budzanowski.

Firmy zainteresowane przejęciem kieleckiego PKS mogły składać do MSP wiążące oferty prywatyzacji do 13 maja. Do wyznaczonej godziny nie wpłynęła żadna propozycja nabycia akcji spółki. Wiceminister Budzanowski wydał we wtorek oświadczenie, w którym czytamy, że prezydent Kielc Wojciech Lubawski 20 maja tego roku wystąpił do resortu z wnioskiem o nieodpłatne przekazanie akcji PKS Kielce na rzecz samorządu.

"Wniosek poparty był uchwałą Rady Miejskiej, warunkującą przejęcie spółki rozwiązaniem umów o pracę - za porozumieniem stron - ze wszystkimi pracownikami spółki, za wyjątkiem kadry zarządzającej. Zagrożenie zwolnieniem obejmowałoby 178 osób" - podkreślił wiceminister.

W jego opinii, "możliwość zwolnienia 97 proc. pracowników jest trudna do zrozumienia i zaakceptowania, gdy ma się na uwadze dobro spółki oraz zatrudnionych w niej członków załogi i ich rodzin". Jak zaznaczył Budzanowski, poszukując odpowiedniego inwestora - niezależnie od tego, czy jest to inwestor prywatny, czy samorząd - resort ma zawsze na celu zapewnienie gwarancji kontynuacji działalności statutowej spółki, tymczasem "warunek postawiony przez prezydenta Kielc przekreśla taką możliwość i jest niezgodny z regulacjami dotyczącymi przekształceń własnościowych w Polsce".

Zgodnie z zamysłem prezydenta Kielc, miasto miałoby przejąć dworzec PKS i okalającą go nieruchomość gruntową, natomiast Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji stałoby się właścicielem taboru i wykonywało nim międzymiastowe usługi przewozowe.

Posłanka Marzena Okła-Drewnowicz (PO) podczas wtorkowej konferencji prasowej w Kielcach poinformowała, że jest szansa na to, iż w czerwcu i lipcu dojdzie do zbycia przez kielecki PKS kilku działek za łączną sumę ponad 5,7 mln zł i zysk z tej transakcji może być przeznaczony na sfinansowanie zobowiązań spółki, sięgających prawie 5,2 mln zł. Inwestor strategiczny przejąłby w związku z tym firmę bez długu - zaznaczyła parlamentarzystka.

Posłanka dodała, że min. Budzanowski, pytany we wtorek przez nią o przyszłość PKS w Kielcach, powiedział, że resort jest także otwarty na propozycje komunalizacji kieleckiego PKS, jeśli będą one "zgodne z prawem".

Od 12 maja związkowcy kieleckiego zakładu PKS okupują gabinet prezesa zarządu Marka Wołocha. Sprzeciwiają się planom restrukturyzacji spółki, w wyniku której pracę może stracić 77 osób ze 183 zatrudnionych. Żądają również odwołania prezesa Wołocha i dokończenia procesu prywatyzacji firmy. W piśmie skierowanym 17 maja do ministra skarbu państwa Aleksandra Grada związkowcy obarczyli prezesa zarządu PKS Kielce odpowiedzialnością za doprowadzanie spółki do "katastrofy finansowo-ekonomicznej".

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach złożyło 13 maja swoją ofertę prywatyzacyjną kilka minut po wymaganym terminie. Prezes firmy Elżbieta Śreniawska powiedziała po tym fakcie, że przedsiębiorstwo podtrzymuje zainteresowanie kupnem PKS i oczekuje na stanowisko MSP.

Protestujący w PKS uważają, że ewentualną restrukturyzację firmy należy odłożyć do czasu, kiedy pojawi się prywatny inwestor. Z nowym właścicielem chcą negocjować korzystny pakiet socjalny dla zwalnianych pracowników.

Zgodnie z regulaminem zwolnień, z firmy może odejść maksymalnie 77 osób - kierowców, mechaników (cała stacja obsługi taboru) i pracowników administracji. Zdaniem Wołocha, restrukturyzacja jest konieczna ze względu na nierentowność głównej działalności firmy - komunikacji zwykłej. W grudniu 2009 r. zarząd spółki podjął decyzję o likwidacji około 35 kursów, w planach jest likwidacja kolejnych 60. To powoduje ograniczanie taboru i kosztów eksploatacji oraz redukcję zatrudnienia.

Według prezesa, kielecki PKS nie jest w stanie sprostać cenowo ani sprzętowo dużej konkurencji prywatnych busów, jeżdżących w województwie świętokrzyskim. Restrukturyzacja ma przyczynić się do poprawienia kondycji finansowej spółki w sytuacji, w której nie doszłoby do prywatyzacji, i zapobiec ogłoszeniu upadłości firmy; zagraża ona z powodu zaległości ubezpieczeniowych (ZUS), skarbowych, podatkowych i handlowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MSP ogłosi nową prywatyzację PKS Kielce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!