Resort skarbu pracuje nad zmianami w funkcjonowaniu Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM), które umożliwiłyby ministrowi skarbu kontrolę nad majątkiem tego przedsiębiorstwa - powiedział w środę PAP wiceminister skarbu Jan Bury.
Według MSP, zwiększenie kontroli Skarbu Państwa nad majątkiem PŻM byłoby możliwe m.in. poprzez wprowadzenie obowiązkowej rady nadzorczej, przy zachowaniu obecnej formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego. SP mając większość w radzie nadzorczej decydowałby o najważniejszych sprawach PŻM.
"Nie może być tak, że ministerstwo skarbu ma nadzór właścicielski i kontrolę nad PŻM, a z drugiej strony nie posiada żadnych narzędzi, by w prawidłowy sposób nadzorować majątek tego przedsiębiorstwa, o czym decydują jego pracownicy" - powiedział PAP Jan Bury.
Resort skarbu zakłada również drugi wariant, przewidujący komercjalizację PŻM, a następnie jej prywatyzację. Wiceminister skarbu podkreślił jednak, że decyzja o wyborze jednej z tych dwóch koncepcji nie została jeszcze podjęta.
PŻM jest największym polskim armatorem oraz jednym z największych w Europie. Przedsiębiorstwo posiada 71 statków o łącznej nośności ponad 2 mln ton, w tym masowce, siarkowce oraz promy.
Zajmuje się przewozem ładunków masowych, w tym fosforytów (m.in. dla zakładów chemicznych w Policach oraz firmy Ciech), węgla, zboża, koksu, stali, minerałów. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki.
Gogol poinformował, że przedsiębiorstwo przewozi ładunki głównie pomiędzy portami obu Ameryk i Europy. Port Nowy Orlean w USA jest najczęściej odwiedzany przez armatorów PŻM.