PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

MSP sprzeda firmy pracujące dla kolei

Autor: Parkiet
05-02-2009 10:39

Duże zainteresowanie inwestorów prywatyzacją PRK Kraków zachęca resort skarbu do sprzedaży Kolsteru i KolTramu

Duże zainteresowanie prywatyzacją Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych w Krakowie, zajmującego się pracami modernizacyjnymi na kolei, zachęca resort skarbu do wystawienia na sprzedaż kolejnych spółek z branży budownictwa kolejowego - pisze "Parkiet".
– W najbliższym czasie prywatyzowane będą Kolster, w którym 100 proc. udziałów należy do Skarbu Państwa, oraz KolTram, gdzie jedynym właścicielem jest państwowe Towarzystwo Finansowe Silesia – informuje Maciej Wewiór, rzecznik resortu skarbu.

Kolster z Olsztyna specjalizuje się w produkcji mechanicznych i elektromechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Roczne przychody spółki to kilkanaście milionów złotych. Z kolei śląski KolTram wykonuje elementy stalowej nawierzchni kolejowej, czyli rozjazdy kolejowe, skrzyżowania torów, połączenia torów, podzespoły i części zamienne. Resort skarbu prawdopodobnie będzie chciał sprzedać obie firmy do końca tego roku.

Wcześniej powinna zakończyć się prywatyzacja PRK Kraków. Na sprzedaż wystawione są akcje, stanowiące 85 proc. kapitału. – Aktualnie trwa analiza wstępnych ofert inwestorów. W ciągu miesiąca powinniśmy wiedzieć, które firmy zostaną zakwalifikowane do kolejnego etapu, czyli badania spółki – mówi Wewiór.

O wyborze inwestora zdecyduje oferowana cena. Zarówno MSP, jak i potencjalni kupcy, nie ujawniają złożonych propozycji. Z informacji „Parkietu” wynika, że wyceny są bardzo zróżnicowane i wahają się od 30 mln zł do ponad 70 mln zł. W ubiegłym roku PRK Kraków planowało osiągnąć ponad 160 mln zł przychodów.

O zakup PRK Kraków stara się 11 podmiotów: KPBP Budus, Spitzke (Niemcy), KZN Bieżanów, PBG, Polimex-Mostostal, Strabag, Aero 5, ZUEiK Grupa ZUE Kraków, Zelsys (Słowacja), Budimex Dromex oraz Trakcja Polska. Skąd tak duże zainteresowanie?

– PRK Kraków jest atrakcyjne ze względu na posiadane grunty oraz kompetencje w zakresie modernizacji linii kolejowych – twierdzi Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostalu. Dodaje, że zakup tej firmy rozszerzyłby działalność grupy. Do Polimeksu należy już Torpol, który w ubiegłym roku miał około 300 mln zł przychodów. Z kolei Maciej Radziwiłł, prezes Trakcji Polskiej, liczy na uzyskanie licznych synergii kosztowych w powiększonej o PRK Kraków grupie kapitałowej.

Dla odmiany, PBG dopiero szuka referencji w zakresie modernizacji kolei. – To ciekawa i perspektywiczna branża. Obecnie szukamy firm do przejęcia. Nie chcemy ich jednak kupować za każdą cenę – mówi Jacek Krzyżaniak, rzecznik PBG.

W ubiegłym roku nakłady na modernizację linii kolejowych w Polsce wyniosły ponad 3 mld zł. W tym powinny być o co najmniej 1 mld zł większe.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 962 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP