PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na EURO 2012 nowe oblicza dworców

Autor: PAP
01-08-2009 13:29

Na EURO 2012 kibiców przywita w Warszawie umyty Dworzec Centralny, całkiem nowy Zachodni i wyremontowany Wschodni. Za trzy lata nowe oblicza pokażą też dworce we Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Katowicach i Gdyni.

Budowa nowego Dworca Centralnego zacznie się najwcześniej w 2014 r. Przed EURO 2012 planowana jest jedynie jego renowacja, której koszt wstępnie oszacowano na 22 mln zł - poinformował PAP prezes Grupy PKP Andrzej Wach. Władze PKP nie wykluczają, że koszt prac remontowych na dworcu przekroczy ten budżet.
Renowacja obejmie m.in. perony, oświetlenie i ławki dla pasażerów. Z przejść z hali głównej do miejsc odjazdu pociągów mają zniknąć punkty gastronomiczne i pawilony zasłaniające widok na perony. Zostaną zlikwidowane szyldy, które teraz utrudniają podróżnym odnajdywanie pociągu. Punkty gastronomiczne i handlowo-usługowe przeniosą się na antresolę hali głównej. Na parterze będą kasy biletowe, punkty obsługi podróżnych i salonik prasowy pełniący rolę poczekalni.

Dyrektor zarządzania nieruchomościami i członek zarządu PKP SA Paweł Olczyk zapewnił, że nie przewiduje protestów związanych z przeniesieniem albo likwidacją części punktów gastronomicznych i handlowo-usługowych. "Od trzech lat porządkujemy umowy z najemcami pawilonów na Dworcu Centralnym, właśnie po to, by w razie potrzeby móc je bez problemu rozwiązać. Najemcy są zadowoleni, że w przyszłości będą pracować w lepszych warunkach" - zapewnił.

Jak mówi prezes Grupy PKP Andrzej Wach, obecnie PKP reguluje stan prawny działek od ulicy Marszałkowskiej do Towarowej. W przyszłym roku kolejarze planują rozpisanie razem z władzami Warszawy międzynarodowego konkursu na projekt przyszłego dworca, jego bezpośredniego otoczenia i pasa ziemi od al. Jana Pawła II do ul. Towarowej. Obecnie ten teren zajmują tory, ale PKP planuje wybudowanie tunelu i zabudowanie przestrzeni nad torowiskiem.

"Będziemy też kłaść tory pod linię dla pociągów osiągających wysokie prędkości, która ma powstać w latach 2018-2020. Przyszli projektanci powinni wziąć to pod uwagę" - powiedział Wach. Grupa PKP zamierza zacząć szukać inwestora w 2013 r.

Dodał, że głównym powodem odłożenia remontu najważniejszego stołecznego dworca na lata po EURO 2012 są planowane prace w warszawskim węźle kolejowym. "Nie możemy robić wszystkiego naraz, bo to by doprowadziło do paraliżu ruchu kolejowego w stolicy. Mieszkańcy miasta by nam tego nie wybaczyli" - powiedział Wach.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

577 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP