Na EURO 2012 nowe oblicza dworców

Na EURO 2012 nowe oblicza dworców
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na EURO 2012 kibiców przywita w Warszawie umyty Dworzec Centralny, całkiem nowy Zachodni i wyremontowany Wschodni. Za trzy lata nowe oblicza pokażą też dworce we Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Katowicach i Gdyni.

Budowa nowego Dworca Centralnego zacznie się najwcześniej w 2014 r. Przed EURO 2012 planowana jest jedynie jego renowacja, której koszt wstępnie oszacowano na 22 mln zł - poinformował PAP prezes Grupy PKP Andrzej Wach. Władze PKP nie wykluczają, że koszt prac remontowych na dworcu przekroczy ten budżet.

Renowacja obejmie m.in. perony, oświetlenie i ławki dla pasażerów. Z przejść z hali głównej do miejsc odjazdu pociągów mają zniknąć punkty gastronomiczne i pawilony zasłaniające widok na perony. Zostaną zlikwidowane szyldy, które teraz utrudniają podróżnym odnajdywanie pociągu. Punkty gastronomiczne i handlowo-usługowe przeniosą się na antresolę hali głównej. Na parterze będą kasy biletowe, punkty obsługi podróżnych i salonik prasowy pełniący rolę poczekalni.

Dyrektor zarządzania nieruchomościami i członek zarządu PKP SA Paweł Olczyk zapewnił, że nie przewiduje protestów związanych z przeniesieniem albo likwidacją części punktów gastronomicznych i handlowo-usługowych. "Od trzech lat porządkujemy umowy z najemcami pawilonów na Dworcu Centralnym, właśnie po to, by w razie potrzeby móc je bez problemu rozwiązać. Najemcy są zadowoleni, że w przyszłości będą pracować w lepszych warunkach" - zapewnił.

Jak mówi prezes Grupy PKP Andrzej Wach, obecnie PKP reguluje stan prawny działek od ulicy Marszałkowskiej do Towarowej. W przyszłym roku kolejarze planują rozpisanie razem z władzami Warszawy międzynarodowego konkursu na projekt przyszłego dworca, jego bezpośredniego otoczenia i pasa ziemi od al. Jana Pawła II do ul. Towarowej. Obecnie ten teren zajmują tory, ale PKP planuje wybudowanie tunelu i zabudowanie przestrzeni nad torowiskiem.

"Będziemy też kłaść tory pod linię dla pociągów osiągających wysokie prędkości, która ma powstać w latach 2018-2020. Przyszli projektanci powinni wziąć to pod uwagę" - powiedział Wach. Grupa PKP zamierza zacząć szukać inwestora w 2013 r.

Dodał, że głównym powodem odłożenia remontu najważniejszego stołecznego dworca na lata po EURO 2012 są planowane prace w warszawskim węźle kolejowym. "Nie możemy robić wszystkiego naraz, bo to by doprowadziło do paraliżu ruchu kolejowego w stolicy. Mieszkańcy miasta by nam tego nie wybaczyli" - powiedział Wach.

Jak zapewnił, przebudowa Dworca Centralnego i linii średnicowej (między warszawskimi dworcami Wschodnim a Zachodnim) będzie możliwa dopiero po zakończeniu modernizacji trasy objazdowej przez Dworzec Gdański w październiku tego roku i samej stacji w październiku 2010 r. Pasażerowie zamiast wysiadać w centrum, dojadą do niego metrem. W planach jest także budowa pod torami przejścia dla pieszych, umożliwiającego mieszkańcom komunikację między Żoliborzem a Śródmieściem.

Przed EURO 2012 mają być przebudowane dworce Wschodni i Zachodni. W miejscu dworca Zachodniego powstanie kompleks handlowo-biurowy, pełniący też funkcje dworcowe. Umowa z inwestorem - Nexity Polska - ma zostać podpisana w drugiej połowie roku. Ukończenie prac na dworcu Warszawa Wschodnia jest planowane na pierwszy kwartał 2012 r. Remont będzie kosztował 45 mln zł, o które Grupa PKP wystąpiła do budżetu państwa. Na renowację czeka też stacja Warszawa Stadion, na której w czasie mistrzostw mają wysiadać kibice jadący na Stadion Narodowy. Odnowienie przejścia podziemnego, torów i zadaszenie peronów ma kosztować 90 mln zł, a modernizacja samego dworca około 8,5 mln zł.

Poza stołecznymi dworcami remonty czekają stacje w innych miastach, szczególnie w tych, które będą gospodarzami mistrzostw. W przyszłym roku mają ruszyć prace budowlane na dworcach we Wrocławiu i Poznaniu. Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP SA, zapewnił PAP, że do końca roku powinien zostać wybrany generalny wykonawca dla dworca we Wrocławiu, a w ciągu najbliższych miesięcy PKP SA planuje wybrać inwestora dla dworca w Poznaniu. Oba mają być gotowe na EURO 2012.

W maju 2012 r. ma zostać oddany do użytku przebudowany dworzec w Katowicach. Nowoczesna konstrukcja ze szkła i betonu ma zastąpić dzisiejszy zaniedbany budynek. Przebudowa nie obejmuje peronów i torów. Na wybór generalnego wykonawcy czeka dworzec w Krakowie.

Szacowany budżet dla dworca we Wrocławiu to około 160 mln zł, remont dworca w Krakowie pochłonie około 119 mln zł, a w Gdyni około 55,5 mln zł. Koszt całej inwestycji w Katowicach - budowy dworca i dwóch budynków - wyniesie 240 mln euro.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!