43,6 mln zł kosztować ma przebudowa linii kolejowej Września – Gniezno. Dzięki niej na trasę między Jarocinem a Gnieznem powrócą pociągi osobowe.
We wtorek w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę w sprawie inwestycji. To kolejna umowa ws. trasy Gniezno-Września-Jarocin; łącznie spółka PKP PLK przeznaczyła na nią prawie 100 mln zł.
"Modernizacja trasy Jarocin-Września-Gniezno trwa od 2016 roku. Tą trasą kiedyś jeździły pociągi pasażerskie, obecnie to ważna linia towarowa. Teraz przystosowujemy ją do powrotu pociągów pasażerskich" - powiedział PAP Zbigniew Wolny z PKP PLK.
Wyjaśnił, że podpisana umowa dotyczy 23-kilometrowego odcinka między Gnieznem a Wrześnią. "Będziemy tam wymieniać tory, zrewitalizujemy też perony na czterech stacjach" - wskazał.
Dzięki wykonanym pracom między Wrześnią a Gnieznem pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością do 120 km/h. Zwiększy się także przepustowość trasy. Wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego ma zapewnić modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz rewitalizacja 24 obiektów inżynieryjnych. Przebudowane będą stacje w Gębarzewie, Marzeninie, Czerniejewie i Żydowie.
Podróżni skorzystają z wygodniejszych, wyższych peronów z nową nawierzchnią i lepszym oświetleniem. Staną na nich nowe wiaty, ławki oraz gabloty i tablice informacyjne.
Inwestycja jest finansowana z budżetu państwa. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Alusta S.A. z Poznania oraz DOLKOM Wrocław Sp. z o.o.
Wcześniej Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły ponad 56 mln zł na rewitalizację linii między Jarocinem a Gnieznem. Prace na tym odcinku mają się zakończyć we wrześniu. Na odnowionych odcinkach zapewniona jest możliwość jazdy pociągów pasażerskich z prędkością 100/120 km/h, a towarowych - 80 km/h.
"Podpisana dziś przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowa oznacza przygotowanie dobrej oferty dla podróżnych na trasie Gniezno - Września, a także w kierunku Jarocina. Myślimy o poprawie komunikacji w całym kraju; nie skupiamy się tylko na połączeniu największych aglomeracji, chcemy też łączyć mniejsze ośrodki. To kolejny ważny projekt dla Wielkopolski. Podobne efekty będą z realizacji innych zadań Krajowego Programu Kolejowego" - powiedział członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Arnold Bresch.
Jak dodał, dla Wielkopolski w programie przewidziano projekty o wartości 5 mld zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Na linię kolejową Jarocin–Września–Gniezno wrócą pociągi osobowe