Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na morzu rośnie popularność napędu LNG

Autor: wnp.pl (PS)
23-02-2016 18:39
Na morzu rośnie popularność napędu LNG

Creole Spirit - uznany za najbardziej wydajny statek LNG na świecie.

Fot. Teekay Shipping Corporation

Przy obecnej podaży gazu skroplonego (LNG) na rynkach USA i Europy, może ono już być oferowane po konkurencyjnych cenach w stosunku do paliw ciężkich używanych przez statki.

Stawki stają się jeszcze bardziej atrakcyjne, jeżeli porównuje się cenę LNG do paliw o niskiej zawartości siarki, jakie zobowiązane są używać od 1 stycznia 2014 roku statki – zgodnie z dyrektywą IMO - pływające w strefie SECA (Morze Północne i Bałtyckie, kanał la Manche, wschodnie wybrzeże Ameryki Północnej).

Badania wykazały, że LNG redukuje emisję tlenków azotu (NOX) o około 90 procent, podczas gdy emisja tlenków siarki (SOX) i cząstek stałych jest na niezwykle niskim poziomie.

Silniki poruszane LNG zmniejszają emisję CO2 o 25-30 procent, w porównaniu do emisji olejów napędowych.

Nie dziwi więc, że LNG cieszy się coraz większą popularnością wśród armatorów jako paliwo żeglugowe. W krajach skandynawskich, szczególnie w Norwegii, właściciele promów coraz częściej zamawiają jednostki z napędem gazowym lub dualnym.

W ślad za tym idzie podaż LNG w portach, czyli budowa potrzebnej infrastruktury do obsługi tego rodzaju paliwa. Specjalne terminale tankowania mają np. takie porty, jak Rotterdam i Hamburg.

Od pewnego czasu statki z podwójnym systemem zasilania (dual fuel)zamawiają także największe spółki żeglugowe, użytkujące statki pasażerskie i towarowe.

Portal promy24.com zestawił pięć najbardziej innowacyjnych statków zasilanych LNG, które już weszły do eksploatacji lub jeszcze są budowane.

Numer jeden to Creole Spirit, uznany za najbardziej wydajny statek LNG na świecie. Ma elektronicznie kontrolowany system wtrysku LNG, oparty na technologii MAN Diesel. Zużywa tylko 100 ton paliwa na dobę, w przeciwieństwie do statków z podwójnym systemem zasilania, które pobierają 125-130 ton paliwa na dobę.

Numer dwa – to Isla Belle, pierwszy na świecie kontenerowiec zasilany LNG. Zabiera 3100 TEU i należy do spółki logistycznej Tote z Jacksonville (USA). Jednostka ta wiedzie prym w dwóch kategoriach: jako pierwszy kontenerowiec LNG oraz największy statek LNG do przewozu masowych ładunków cargo.

Numerem trzy są cztery, wszystkie pierwsze na świecie, wycieczkowce zasilane LNG. Zamówił je brytyjsko-amerykańsko-panamski armator Carnival Corporation (właściciel m.in. Costa Concordia). Budowę realizują stocznie Meyer Werft (Niemcy) i Fincantieri (Włochy).

Największy na świecie prom towarowy typu ro-ro, zasilany LNG, zajmuje czwarte miejsce w tym zestawieniu. Został zamówiony przez australijskiego armatora SeaRoad i jest obecnie w trakcie budowy w niemieckiej stoczni Flensburger-Schiffbau-Gesellschaft (FSG).

W tym zestawieniu znalazł się też szybki prom pasażersko-towarowy zasilany LNG, który zamówił szwedzki operator Rederi AB Gotland. Technologię zintegrowanego oprogramowania dostarczy firma Wärtsilä.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 521 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 330 581 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 773 572 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

    partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP