Na nowe pociągi potrzeba 15 mld zł

Na nowe pociągi potrzeba 15 mld zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kanadyjski Bombardier przekazał Kolejom Mazowieckim 11 nowoczesnych składów. To dopiero zapowiedź wielkiej wymiany taboru na polskich torach.

Przetarg na wyprodukowanie i dostawę 11 fabrycznie nowych, piętrowych wagonów sterowniczych i 26 wagonów środkowych wygrał koncern Bombardier Transportation, który za zlecenie zainkasuje 256 mln zł - czytamy w "Gazecie Prawnej".

Samorząd województwa mazowieckiego, który jest właścicielem spółki KM, chwali się, że nowe składy wprowadzą nową jakość na mazowieckich torach. Piętrowe wagony przez trzy lata będą wykorzystane jednak tylko częściowo. Zarząd województwa nie zdążył dokupić do nich nowoczesnych lokomotyw.

Jak informuje rzeczniczka spółki, Donata Nowakowska, przetarg na lokomotywy zostanie ogłoszony już wkrótce. Do tego czasu składy typu push-pull, których zaletą jest jazda na okrągło, bez czasochłonnego przestawiania pociągów na torach przy zmianie kierunku jazdy, będą kursować na pół gwizdka.

Koleje Mazowieckie i samorząd województwa zapowiadają już jednak kolejne zakupy 16 nowych pociągów, m. in. z myślą o wożeniu pasażerów na modernizowane lotnisko Okęcie w Warszawie.

W nowoczesny tabor inwestują też inni przewoźnicy - np. Szybka Kolej Miejska, obsługująca aglomerację trójmiejską, planuje zakup 25 nowych składów pociągów za ok. 500 mln zł.

Firmy produkujące tabor kolejowy ostrzą sobie już zęby na gigantyczne zamówienie, które w sierpniu ogłosiło PKP InterCity. Wartość kontraktu na zakup 20 pociągów mogących rozwijać prędkość nawet powyżej 200 km/h to ponad 400 mln euro.

Fatalnie idzie za to wymiana starego taboru w spółce PKP Przewozy Regionalne, która wozi pasażerów w całej Polsce. Spółka na razie głównie modernizuje stare składy. Wysłużone lokomotywy i wagony - najczęściej w lat 80. - zostaną zamienione na nowe najwcześniej po przekazaniu marszałkom udziałów w PKP PR. To otworzy spółce możliwość pozyskiwania większych środków unijnych - pisze "Gazeta Prawna".

- Potrzebujemy zastrzyku finansowego - przyznaje Paweł Ney, rzecznik PKP PR.

Jak ocenia Adrian Furgalski, ekspert rynku kolejowego, na wymianę całego taboru w Polsce potrzeba co najmniej kilkunastu miliardów złotych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Na nowe pociągi potrzeba 15 mld zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!