XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Na olsztyńskim lotnisku będzie nowy system naprowadzania samolotów

Na olsztyńskim lotnisku będzie nowy system naprowadzania samolotów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Lotnisko Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie będzie wkrótce mogło przyjmować samoloty w trudnych warunkach pogodowych. Powstaje stacja meteo, która jest częścią nowego rodzaju naprowadzania samolotów, opartego o nawigację satelitarną.

Pozwolenie na rozpoczęcie budowy tego systemu wydał właśnie wojewoda warmińsko-mazurski. Jak poinformowała PAP rzeczniczka wojewody Edyta Wrotek, powstaną dwa maszty pomiarowe o wysokości 10 m i 1,4 m, na których zostaną zainstalowane urządzenia meteorologiczne, a u ich podstaw celiometry, czyli przyrządy do ustalania podstawy chmur.

Dyrektor Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego Michał Zazula wyjaśnił, że najczęściej lotniska, które przyjmują samoloty w trudnych warunkach pogodowych, przy słabej widoczności, we mgle i przy niskiej podstawie chmur, wyposażone są w kosztowną infrastrukturę ILS (radiowy system nawigacyjny). Lotnisko w Dajtkach będzie natomiast wykorzystywać system GPS (satelitarną nawigację), z której korzystają np. kierowcy.

"Ten system był wykorzystywany w małym lotnictwie dosyć wąsko, ponieważ dokładność jego nie była duża. Po wprowadzeniu dodatkowych sygnałów poprawiających dokładność może być dopuszczony do wykonywania podejść w kiepskich warunkach atmosferycznych" - powiedział.

System ILS pozwala lądować przy widoczności między 400 a 500 metrów i podstawie chmur od 200 do 300 metrów. GPS pozwala natomiast na podchodzenie do lądowania, gdy widoczności wynosi jeden kilometr, a podstawa chmur 500 metrów.

Obecnie na olsztyńskim lotnisku nie ma żadnych urządzeń, które pozwoliłyby na precyzyjne podejście samolotu w trudnych warunkach. Lądując w Dajtkach, pilot musi widzieć pas z odległości 1,5 kilometra i przy podstawie chmur 450 metrów.

Aby piloci mogli korzystać z GPS, lotnisko w Dajtkach musi być wyposażone w nowoczesną stację meteo i system oświetlenia. Stacja meteo, której budowa może się już rozpocząć, będzie miała czujnik mierzący podstawę chmur i widoczność, a także temperaturę, ciśnienie, opady i siłę oraz kierunek wiatru. Do tej pory pracownicy lotniska obserwowali sami niebo i podstawę chmur ustalali "na oko".

Cały system pozwalający na przyjmowanie samolotów przy słabej widoczności sfinansowany jest z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia - Mazury. Wartość projektu to 3,6 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 2,8 mln zł.

Lotnisko w olsztyńskiej dzielnicy Dajtki wybudowano w okresie międzywojennym. W 1926 roku powstała stała linia z Olsztyna do Gdańska, skąd można było lecieć do Berlina lub Królewca. W 1933 roku w Dajtkach wylądował Adolf Hitler; olsztyński port był jednak zapasowym lądowiskiem dla pobliskiego lotniska w Gryźlinach koło Olsztyna.

Po wojnie nie było już stałych połączeń lotniczych, a Dajtki stały się lotniskiem aeroklubowym. Obecnie istnieją trzy sekcje: spadochronowa, samolotowa i szybowcowa. Od 2006 roku lotnisko posiada betonowy pas o długości 850 metrów, ale ze względów bezpieczeństwa do użytku dopuszczono jedynie 550 metrów; na skraju lotniska zaczyna się już las. Lotnisko położone jest blisko największego jeziora w Olsztynie - Ukiel.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Na olsztyńskim lotnisku będzie nowy system naprowadzania samolotów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!