Ceny przewozów towarów w kontenerach w umowach spotowych na liniach Daleki Wschód - Europa Północna (także DCT Gdańsk) znów zmalały w minionym tygodniu, o 12,5 proc. i wynosiły 349 dolarów USA za TEU (kontener 20. stopowy).
O 11,9 proc. spadły w ciągu tygodnia stawki frachtu na liniach Azja - Morze Śródziemne (i Morze Czarne) i wynosiły w miniony piątek 476 USD/TEU.
Zmalały także opłaty za przewóz z Azji do portów zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych - o 1,7 proc. do 1596 USD/FEU (kontener 40. stopowy) oraz z Azji do portów wschodniego wybrzeża - o 1,5 proc. do 3644 USD/FEU.
Łącznie te cztery kierunki mają ok. 58 proc. udziału w światowym transporcie towarów z kontenerach z Azji.
Łącznie Shanghai Containerized Freight Index, obejmujący notowania dla 15 głównych szlaków morskich, zmalał w minionym tygodniu o 2,7 proc. (19,15 USD/TEU) i wynosił 702,46 USD/TEU.
Powodem tych spadków jest głównie nadmiar zdolności transportowych nad popytem. Do nadmiaru przyczynia się silna konkurencja, wprowadzanie superkontenerowców o dużej pojemności oraz zawiązane alianse największych spółek żeglugowych, sprzyjające lepszemu wykorzystaniu pojedynczego statku.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Nadal tanieje morski transport towarów w kontenerach do Europy