Nadchodzi fala fuzji i przejęć linii lotniczych

Nadchodzi fala fuzji i przejęć linii lotniczych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zmiany właścicielskie na europejskim rynku. Drogie paliwo sprawia, że linie, które nie znajdą nowych bogatych właścicieli, upadną. Wśród nich analitycy wymieniają PLL LOT

Kilkanaście europejskich linii lotniczych jest dzisiaj na sprzedaż. Dla niektórych z nich, jak Austrian Airlines, połączenie z inwestorem branżowym to szansa na rozwój. Dla innych, jak węgierski Malev, czeska CSA czy hiszpański Spanair, to ratunek przed upadłością - pisze "Rzeczpospolita".

Zdaniem analityków w tym roku zostanie uziemionych co najmniej 25 przewoźników europejskich, głównie linie tanie. Pesymiści mówią nawet o 50 firmach naszego kontynentu, których maszyny nie wystartują i widzą wśród nich polski PLL LOT. W tym roku przestało już latać 15 linii. Prezes Virgina Richard Branson uważa, że w tym roku padnie co najmniej jeden duży przewoźnik amerykański, zaś kontrowersyjny szef irlandzkiego Ryanair, który sam ma kłopoty, uważa, że w Europie przetrwają Lufthansa, Air France, British Airways, easyJet i naturalnie Ryanair. Zdaniem dyrektora generalnego IATA Giovanniego Bisignianiego obecny kryzys w lotnictwie może kosztować 100 tys. miejsc pracy.

Głęboki kryzys na rynku lotniczym spowodowały gigantyczne podwyżki cen paliw, od początku roku aż o 40 procent. W tej chwili niemal połowa kosztów operacyjnych to wydatki na benzynę.Tak wysokich podwyżek przewoźnicy nie są w stanie w całości przerzucić na pasażerów.

Lufthansa jest postrzegana jako przewoźnik, który może w krótkim czasie przejąć brytyjskiego BMI, austriackiego Austrian Airlines i być może serbską linię lotniczą JAT. Nie jest wykluczone, że zostanie poproszona o udzielenie wsparcia skandynawskiemu SAS, który razem z LOT i Alitalią jest wymieniany jako potencjalny kandydat na lotniczego bankruta. I nikt nie mówi o tym z emocją. Tymczasem w Polsce sama wzmianka, że LOT mógłby zostać sprzedany, nadal brzmi jak herezja.

Drugim centrum konsolidacji w Europie już jest brytyjski przewoźnik British Airways. W ostatni piątek prezes BA Willie Walsh uścisnął dłoń prezesowi Iberii Fernando Conde. Wczoraj fotografował się cały w uśmiechach z prezesem American Airlines Gerardem Arpeyem. – Fuzja Britis Airways z Iberią to dopiero początek konsolidacji, a my chcemy w niej mieć swój udział – mówił Arpey. Zdaniem Walsha fuzje są dzisiaj jedyną odpowiedzią na wyzwania rynku, który jego zdaniem nigdy jeszcze nie był w tak złej kondycji.

W gronie linii, które będą przejmowały konkurencję, wymieniany jest jeszcze rosyjski Aerofłot, ale jak na razie nie został dopuszczony do żadnej z transakcji.

Fala europejskich fuzji to dopiero początek. Już nadchodzą transakcje ponad Atlantykiem. Kolejne to inwazja linii dalekowschodnich, zwłaszcza chińskich i bogatych przewoźników z Bliskiego Wschodu. O czymś, co nazywa się nadal „narodowym przewoźnikiem”, trzeba będzie zapomnieć - pisze "Rzeczpospolita".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nadchodzi fala fuzji i przejęć linii lotniczych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!