Nadchodzący rok może być dla branży transportowo-logistycznej równie dobry jak rekordowy rok ubiegły, pod warunkiem że rząd przyspieszy inwestycje w infrastrukturę
W tym samym czasie rosły przewozy kolei prywatnych, których udział po trzech kwartałach wzrósł z 17 do ponad 20 procent. Przychody największego kolejowego spedytora Trade Trans przekroczyły 1,5 mld zł, a zysk 40 mln. Firma otworzyła dwa nowe terminale przeładunkowe na granicy wschodniej w Dorohusku i Medyce. Zainteresowanie przewozami jest tak duże, że brakuje wagonów zarówno w Polsce, jak i na Ukrainie.
Jeszcze szybciej rosło zapotrzebowanie na usługi logistyczne. Schenker przewiózł ponad 9 mln przesyłek. - Zanotowaliśmy dwucyfrowy wzrost przewozów. Najszybciej rosły do Niemiec, Beneluksu i Hiszpanii - mówi prezes Schenkera Janusz Górski. Przychody Wincanton Polska wzrosły o 30 procent, do 300 mln zł. Rosnące zapotrzebowanie na logistykę przełożyło się na popyt na transport drogowy - wyjaśnia dziennik.
Według dyrektora Raben Polska Janusza Anioła szczególnie szybki wzrost przewozów krajowych widoczny był w pierwszej połowie roku. Bardzo szybko rosły przesyłki materiałów budowlanych. Przychody Hellmann Worldwide zwiększyły się o 40 procent.
Rośnie zapotrzebowanie na przewozy drobnicowe, które w przypadku Pekaesu zwiększyły się o 50 procent. JAS-FBG podaje, że przewozy krajowe firmy wzrosły w jedenastu miesiącach ubiegłego roku o 22 procent, a w listopadzie o 38 procent. Znacznie szybciej, bo o 79 procent zwiększyły się jesienią przewozy międzynarodowe. Wzrost całosamochodowych przewozów międzynarodowych Raben szacuje na kilkadziesiąt procent. - Bardzo dobre wyniki notujemy w przewozach do i z Niemiec, Holandii, krajów Europy Środkowej i Wschodniej oraz państw bałtyckich - wylicza w "RZ" Anioł.
Umacniający się złoty powoduje spadek eksportu, co odczuli przewoźnicy. Międzynarodowe przewozy drobnicowe JAS-FBG wzrosły w pierwszych jedenastu miesiącach w eksporcie o 1 procent, natomiast w imporcie o 28 procent. Stosunek importu do eksportu wyniósł 3,29 w listopadzie, gdy w całym roku utrzymywał się na poziomie 2,59. Janusz Anioł obawia się, że z powodu stabilizacji eksportu w 2008 roku przewozy międzynarodowe mogą przestać rosnąć. Kursy walut wpływają na zmniejszenie zysku firm logistycznych i przewoźników samochodowych.
Transport międzynarodowy Hellmann Worldwide zanotował 40-procentowy wzrost ilości przesyłek, ale przychody zwiększyły się tylko o 30 procent, a zysk o 3. - Większość naszych przychodów jest w euro, natomiast wydatki ponosimy w złotych, więc perspektywy na 2008 rok są dla nas słabe - narzeka na łamach "Rzeczpospolitej" przedstawiciel Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych z Dolnego Śląska Zygmunt Sieńko.
Słabe drogi także utrudniają działanie branży logistycznej. Liczne remonty uniemożliwiają samochodom dotarcie do odbiorców na czas. - Lata zaniedbań, brak planów zagospodarowania przestrzennego powodują, że taka sytuacja potrwa jeszcze wiele lat - zauważa dyrektor floty krajowej Schenker Sławomir Wujek. Aby ograniczyć spóźnienia, Schenker skrócił czas obsługi rozładunku i załadunku aut w swoich terminalach, zmienił harmonogramy dostaw oraz wprowadził podwójne obsady kierowców.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Nadchodzi kolejny rekordowy rok dla branży TSL