Poradnik wyborczy. Wszystko, co musisz wiedzieć o wyborach samorządowych 2024

Koleje Mazowieckie z rekordowym kontraktem. Kiedy pierwsze pociągi?

  • aw/PAP
  • Opublikowano: 17 stycznia 2018 - 15:01 | Zaktualizowano: 17 stycznia 2018 - 15:04
Dostawy pierwszych pociągów dla Kolei Mazowieckich z podpisanego kontraktu wartego 2,2 mld zł mają trafić do samorządowego przewoźnika w ciągu roku po podpisaniu pierwszej umowy realizacyjnej - poinformował Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Koleje Mazowieckie, spółka samorządu województwa mazowieckiego, podpisały w środę (17 stycznia) umowę ramową na dostawę 71 nowych pociągów od Stadler Polska za 2,2 mld zł.

"Przed nami do podpisania sześć umów realizacyjnych i konkretne dostawy będą odbywały się najprawdopodobniej od przełomu roku 2018/2019 do roku 2022. Pierwsze pociągi, w stosunku do których będzie podpisana umowa realizacyjna, mają obsługiwać linię do Działdowa. To ma być umowa na sześć pięcioczłonowych pociągów" - powiedział Stepień.

Prezes dodał, że spółka będzie starała się o dofinansowanie 50 proc. wartości kontraktów unijnymi środkami z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wyjaśnił, że informacje o dofinansowaniu miały być przekazane w grudniu ubiegłego roku, ale do tej pory jeszcze ich nie ma. "Liczymy na to, że w każdej chwili takie informacje się pojawią" - powiedział Stępień.

Prezes powiedział, że spółka złożyła sześć wniosków o dofinansowanie na nowe pociągi w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Stępień powiedział, że gdyby okazało się, że spółka dostanie potwierdzenie dofinansowania z CUPT-u na mniejszą liczbę pociągów niż 71, to wtedy zostanie podpisana umowa realizacyjna na tyle składów, na ile zostanie przyznane dofinansowanie.

"Ewentualnie szukamy finansowania brakującego w innych źródłach na przekład w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego" - dodał.

Stępień poinformował, że o ile spółce uda się pozyskać połowę środków na sfinansowanie pociągów, to resztę będzie organizowała sama zaciągając kredyt konsorcjalny. "Najprawdopodobniej będzie to konsorcjum polskich banków" - dodał.

Spośród 71 pociągów 61 mają to być składy pięcioczłonowe, które zostaną skierowane do obsługi Warszawy i 39 ościennych gmin. Natomiast 10 składów dwuczłonowych trafi na trasy wokół Radomia.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!