Największy kontenerowiec i najdłuższy statek na świecie - mierzący 400 metrów - wpłynął w środę do terminalu DCT w porcie w Gdańsku. Jednostka, której armatorem jest Maersk Line z Danii, przypłynęła w ramach swojego dziewiczego rejsu z Korei Południowej.
Czytaj też: Dzięki kontenerowcom klasy Triple-E umocni się rola hubu w Gdańsku
Terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal) Gdańsk jest jedynym portem po bałtyckiej stronie Cieśnin Duńskich, który może obsługiwać tak duże jednostki.
Kontenerowiec, znany jako Triple-E, ma 400 metrów długości, 59 metrów szerokości i 73 metry wysokości. Na swój pokład może zabrać 18 tysięcy TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP).
Następnym pod względem wielkości eksploatowanym kontenerowcem na świecie jest jednostka Emma Maersk, także należąca do duńskiego operatora Maersk Line. Emma Maersk ma 397,7 metra długości, 56,4 m szerokości, a na swój pokład może zabrać blisko 15 tys. TEU. Ten statek wpłynął do Gdańska w czerwcu 2011 roku.
Triple-E wypłynął w swój pierwszy rejs liniowy 15 lipca z południowokoreańskiego portu Busan. Chrzest jednostki odbył się w czerwcu; nadano jej imię Maersk Mc-Kinney Moller, na cześć zmarłego w 2012 roku syna założyciela firmy Arnolda Maersk Mc-Kinney Mollera.
Po wypłynięciu z Busan, kontenerowiec zawinął m.in. do Kwangyang, chińskich portów Szanghaj, Ningbo i Yantian oraz malezyjskiego Tanjung Pelepas. W Europie odwiedził porty w Rotterdamie, Bremerhaven, Arhus i Goeteborgu. W drodze powrotnej statek zacumuje jeszcze w Tangerze, Singapurze i Hongkongu.
Z okazji wpłynięcia do Gdańska kontenerowego giganta na plaży na Stogach utworzono punkt widokowy wyposażony w cztery lunety, umożliwiające śledzenie wpłynięcie statku do portu. Dodatkowo, armator Maersk Line zapowiedział otwarcie w piątek na Targu Rybnym w Gdańsku specjalnego "miasteczka", w którym będzie się można dowiedzieć np., jak powstał statek i jakie nowości techniczne zostały wykorzystane przy jego budowie.
Statek pozostanie w Gdańsku do 24 sierpnia.
Największe statki obsługujące serwis oceaniczny AE10, czyli bezpośrednie połączenie z Dalekiego Wschodu do Polski i krajów bałtyckich, wpływają do terminalu DCT w Gdańsku od stycznia 2010 roku. Do tej pory wpływały jednostki o pojemności 12-15 tys. TEU, wprowadzone do eksploatacji w 2011 roku.
Spółka DCT Gdańsk należy funduszu inwestycyjnego z siedzibą w Australii.
Maersk Line działa w Polsce od 20 lat; ma swoje biura w Warszawie, Gdyni i Krakowie, w których zatrudnionych jest 80 osób. Maersk Line jest jedynym klientem terminalu kontenerowego DCT w Gdańsku. W 2012 r. przeładowano tam prawie 897 tys. TEU, o ponad 30 proc. więcej niż w 2011 r. W 2013 r. terminal planuje przeładować ponad milion TEU.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Największy kontenerowiec na świecie wpłynął do Gdańska