Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Naukowcy opracowują materiał chroniący samoloty rażone piorunem

Autor: PAP
18-08-2016 10:10
Naukowcy opracowują materiał chroniący samoloty rażone piorunem
Fot. Fotolia

Naukowcy z Politechnik: Śląskiej i Warszawskiej oraz Uniwersytetu w Porto opracowują materiał dla zewnętrznych elementów poszycia samolotu, minimalizujący skutki uderzeń piorunów. Tworzywo z przewodzącego prąd plastiku przeszło właśnie próby wysokonapięciowe i wysokoprądowe.

Jak przypomniał w rozmowie z PAP kierownik projektu dr hab. inż. Andrzej Katunin z Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej, uderzenia piorunów w samoloty pasażerskie jest częstym zjawiskiem. "Statystycznie zdarza się to raz w roku dla każdego samolotu" - powiedział.Samoloty są jednak do tego przygotowane. Aby piorun nie zniszczył maszyny, ładunek elektryczny musi się szybko rozchodzić po całym kadłubie. Dzięki temu nie wytworzy się w miejscu uderzenia ogromna temperatura, która może uszkodzić poszycie. Kadłuby samolotów budowane są jednak z kompozytów na bazie żywic epoksydowych. Ten wytrzymały plastik jest lekki, ale nie przewodzi prądu. W polimerowym kadłubie jest więc zatapiana metalowa siatka. W momencie uderzenia pioruna przechwytuje ona ładunek elektryczny i ciepło.
I choć dr hab. inż. Katunin uspokoił, że stosowane współcześnie metody ochrony odgromowej niemal całkowicie chronią pasażerów samolotów, nie są jego zdaniem optymalnym rozwiązaniem, m.in. ze względu na skomplikowany proces wytwarzania kadłubów z taką wtopioną siatką czy konieczność kosztownej naprawy samolotu po każdym uderzeniu.

Nowym rozwiązaniem ma więc być opracowane m.in. przez śląskich naukowców tworzywo niezawierające metalu, a składające się z lekkiego plastiku o niestandardowych własnościach, bo przewodzącego prąd. "Specyfika naszego materiału polega właśnie na połączeniu obecnie stosowanego w lotnictwie, nieprzewodzącego prądu polimeru z polimerem przewodzącym" - wyjaśnił naukowiec.

Budowa tego rodzaju związków chemicznych pozwala więc nadać stworzonemu przez naukowców materiałowi cechy przewodnika elektrycznego, przy jednoczesnym zachowaniu wytrzymałości i lekkości elementów poszycia samolotu, w których docelowo miałby być stosowany.

W założeniu badaczy nowa technologia ma ponadto sprawić, że proces produkcji kompozytowych elementów samolotu będzie prostszy. Dodatkową zaletą ma być to, że dzięki nowemu kompozytowi nie będą konieczne tak kosztowne renowacje i testy samolotu po każdym uderzeniu pioruna - piorun bowiem powodowałby mniejsze szkody.

Materiał niedawno przeszedł próby wysokonapięciowe i wysokoprądowe w warunkach symulujących uderzenie pioruna. Udowodniły one, że nowe tworzywo nie koncentruje wytworzonej podczas rażenia energii w jednym miejscu, a rozprowadza ją.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


35 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP