PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nawet 20 mld euro może kosztować podmorski tunel łączący Finlandię z Estonią

Autor: Wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-02-2018 13:22 |  aktualizacja: 13-02-2018 13:18
Nawet 20 mld euro może kosztować podmorski tunel łączący Finlandię z Estonią

Tunel FinEst Link połączy lotnisko Helsinki-Vantaa i lotnisko w Tallinie.

Fot. Fotolia.

Podmorski tunel może skrócić czas przejazdu między Helsinkami a Tallinem z dwóch godzin obecnie (przeprawą promową) do 30 minut. Koszt jego budowy, włącznie z terminalami przeładunkowymi i stacjami, może sięgnąć od 13 do 20 mld euro.

  • Połączenie kolejowe Finlandii przez republiki bałtyckie do Europy Środkowej stworzy korzyści ekonomiczne w skali regionu, choć największe korzyści odniosą Finlandia i Estonia.
  • Koszt jego budowy szacuje się od 13 do 20 mld euro.
  • Sfinansowanie takiej inwestycji ze środków całkowicie prywatnych jest nadmiernie ryzykowne (dla inwestorów). Zalecane jest finansowanie złożone. 
O planach budowy podmorskiego tunelu kolejowego łączącego stolice Finlandii i Estonii mówi się już od kilku lat. Teraz powstało studium wykonalności tego projektu -  „Helsinki-Tallinn Transport Link Feasibility Study – Final report”, opracowane przez zespół pod kierunkiem Merji Vikman-Kanerva, dyrektor planowania i użytkowania gruntów, przewodniczącej rady regionalnej Helsinki – Uusimaa. Został on sfinansowany przez środki UE oraz Interreg Central Baltic.

Raport jest też spełnieniem obietnic rządów Finlandii i Estonii, że zbadają możliwość i celowość takiej inwestycji, nazwanej w skrócie FinEst Link.

Rail Baltica może mieć przedłużenie podwodne do Helsinek
 
Końcowy wniosek zaprzecza też wcześniejszej opinii Petera Vesterbacka, jednego z twórców kultowej gry Angry Birds i właściciela firmy Rovio, który był też pomysłodawcą FinEst Link, ale i twierdził, że jest w stanie zorganizować kapitał prywatny do jego budowy.

Rail Baltica może zostać przedłużona do Helsinek

W analizie Vikman-Kanerva potwierdza się, że połączenie kolejowe Finlandii przez republiki bałtyckie do Europy Środkowej stworzy korzyści ekonomiczne w skali tego regionu, choć największe korzyści odniosą Finlandia i Estonia.

Tunel zwiększy mobilność pracowników i turystów, transport towarów, inwestycje i połączenia biznesowe między dwoma stolicami, ale także w „Europie kontynentalnej”.

Tunel podmorski w projekcie FinEst Link połączy lotnisko Helsinki-Vantaa i lotnisko w Tallinie, gdzie połączy się z linią Rail Baltica, czyli także z siecią kolejową Europy Środkowej i Wschodniej.
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 981 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

653 480 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 006 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.