Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nawet wszystkie akcje PKP Intercity na giełdę?

Autor: Dziennik
17-01-2008 17:22

Szykuje się zmiana planów prywatyzacyjnych wobec PKP Intercity. Minister Skarbu Państwa zamierza włączyć się w zmiany własnościowe dotyczące najzyskowniejszej spółki kolejowej. Aleksander Grad zasugerował Cezaremu Grabarczykowi, ministrowi infrastruktury, sprzedaż większościowego pakietu spółki.

Na rynek może więc trafić nawet 100 proc. akcji firmy, a nie jak dotąd planowano, 49 proc. - pisze "Dziennik".
Sprawa była już omawiana kilka dni temu. Z Gradem rozmawiali wiceminister skarbu Krzysztof Żuk, minister Grabarczyk i Andrzej Wach, prezes PKP. Żaden z nich nie komentuje przebiegu rozmów. Jednak ministerstwo nie zaprzecza, że do takiego spotkania doszło.

- Jeżeli nawet tak było, to rozmowy mają charakter nieformalny - mówi tylko Michał Dziemba z gabinetu politycznego ministra Grada. Potwierdza jednak, że resort skarbu dąży do skoncentrowania nadzoru nad spółkami Skarbu Państwa, w tym także nad tymi, którymi obecnie zarządza minister infrastruktury. Wkrótce urzędnicy mają rozpocząć prace nad koniecznymi do tego zmianami w prawie.

Jeżeli koncepcja Grada wygra, będzie to oznaczać zwrot w prywatyzacji kolejowego holdingu. Od jego utworzenia w 2001 r., mimo licznych zapowiedzi, do tej pory udało się sprywatyzować jedynie malutką spółkę Farmacja Kolejowa, a samorządy mazowieckie przejęły Warszawską Kolej Dojazdową. Z miejsca nie ruszyła natomiast prywatyzacja SKM Trójmiasto i PKP Cargo.

W przypadku PKP Intercity resort infrastruktury zamierzał dotychczas sprzedać do końca 2008 r. przez giełdę 49 proc. akcji firmy. Z tej emisji budżet uzyskałby ok. 500 mln zł. Gdyby jednak sprzedawano całą spółkę, na rynek trafiłyby aktywa o księgowej wartości ok. 1 mld zł oraz także akcje nowej emisji o wartości 500 mln zł. Środki z dodatkowej emisji mają sfinansować rozbudowę taboru firmy, m.in. zakup nowoczesnych składów osiągających prędkość 250 km/h.

Jednak eksperci już zwracają uwagę, że droga do upublicznienie firmy będzie trudna. Kłopoty zaczęły sie już w momencie wyłonienie doradcy dla prywatyzacji Intercity. Termin składania ofert w tym przetargu upływał 4 stycznia. Został jednak przedłużony do 21 stycznia, bowiem PKP nie otrzymały żadnego zgłoszenia.

Stało się tak m.in. z powodu wygórowanych wymagań PKP. - Specyfikacja zamówienia na wybór doradcy prywatyzacyjnego wskazuje na to, jakby Grupie PKP nie zależało na sprywatyzowaniu Intercity - mówi Tomasz Rudawski, prezes spółki Access specjalizującej się w doradztwie finansowym. W dokumentach znajduje się m.in. zapis o konieczności sporządzenia przez doradcę "międzynarodowego dokumentu ofertowego dla oferty międzynarodowej przeprowadzonej w drodze emisji kwitów depozytowych".

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 314 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

735 047 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP