Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zakończyło pierwszą turę negocjacji z Komisją Europejską (KE) w sprawie regionalnych programów operacyjnych (RPO). W latach 2007-2013 przewidziano na ich realizację ponad 16,5 mld euro. Uwagi KE dotyczyły głównie spraw związanych z ochroną środowiska, budową lotnisk oraz regionalnych dróg
Wiceminister rozwoju regionalnego Władysław Ortyl wyjaśnił PAP, że uwagi KE dotyczyły głównie spraw związanych z ochroną środowiska, budową lotnisk oraz regionalnych dróg. - KE preferuje inwestycje drogowe spójne z Krajowym Systemem Dróg. Chodzi o to, by regionalne drogi były doprowadzane do autostrad i dróg szybkiego ruchu - powiedział wiceminister.
- KE sprzeciwia się m.in. finansowaniu kilku lotnisk w danym województwie. Jej zdaniem sieć lotnisk w jednym regionie nie będzie w stanie obronić się finansowo - wyjaśnił Ortyl. Dodał, że chęć wybudowania 4-5 lotnisk zgłosiły m.in. województwa warmińsko-mazurskie oraz mazowieckie.
Według KE, wsparciem unijnym z regionalnych programów operacyjnych powinna zostać objęta infrastruktura okołolotniskowa, czyli dojazdy do lotnisk lub uzbrojenie terenów wokół nich. Komisja twierdzi, iż inwestycje bezpośrednio służące komunikacji lotniczej powinny być finansowane przy pomocy partnerstwa publiczno-prywatnego - wyjaśnił wiceminister.
Druga tura negocjacji ws. RPO odbędzie się w lipcu br. Uruchomienie programów zaplanowano na czwarty kwartał br. Wcześniej potrzebna będzie decyzja KE, akceptująca programy. RPO muszą przyjąć zarządy województw oraz Rada Ministrów.
W latach 2007-2013 największym beneficjentem RPO będzie województwo mazowieckie, do którego trafi ponad 1,8 mld euro. Następne są województwa: śląskie (ponad 1,7 mld euro), małopolskie (ponad 1,29 mld euro), wielkopolskie (ponad 1,27 mld euro), dolnośląskie ( ponad 1,21 mld euro).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Negocjacje ws. środków na infrastrukturę drogowo-lotniczą