Nie będzie remontu Centralnego na Euro 2012

Nie będzie remontu Centralnego na Euro 2012
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nie będzie generalnego remontu tunelu średnicowego i uciążliwych objazdów kolejowych przed Euro 2012. Kolejarze opóźniają prace, by zgrać je z budową nowego Dworca Centralnego.

Jeszcze niedawno plany PKP były takie: w latach 2009-10 robimy remont dalekobieżnej części tunelu średnicowego. Miało się to wiązać z ogromnym zamieszaniem na torach. Większość pociągów dalekobieżnych przez wiele miesięcy zamiast z Dworca Centralnego miała odjeżdżać z Gdańskiego. Teraz kolejarze wycofują się z tego scenariusza. Przed Euro 2012 nie będzie remontu tunelu. Na linii średnicowej między Dworcem Wschodnim i Zachodnim mają trwać inne prace remontowe, m.in. na moście kolejowym na Wiśle, ale nie będzie zamykania obu torów dalekobieżnych - informuje "Gazeta Wyborcza".

- Remont tunelu przesuwamy na okres po 2012 r. Do tego czasu trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, co będzie z budową nowego Dworca Centralnego i zagospodarowaniem terenów nad torami od Marszałkowskiej do Spiskiej koło pl. Zawiszy - mówi Jerzy Janeczek z regionalnego oddziału spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Kolejarze obiecują, że do 2012 r. Centralny zostanie odświeżony, ale nie razie jego bryła nie zmieni się. - Na pewno odbędzie się remont na poziomie peronów, przejść podziemnych i w hali głównej - zapowiada Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk obiecał ponoć kolejarzom pieniądze w następnych budżetach na remonty najważniejszych dworców, w tym Centralnego. Kolej jeszcze nie wie, jak duży będzie jego zakres. Michał Wrzosek obiecuje, że PKP na pewno zrobi porządek z handlem w przejściach podziemnych, który ma być "ucywilizowany".

Do 2012 r. PKP z pomocą prywatnych inwestorów chce za to zbudować całkiem nowe dworce Zachodni i Wschodni oraz wspólnie z miastem przebudować przystanek Stadion. Dopiero w następnych latach powstanie całkiem nowy Dworzec Centralny. Oprócz tradycyjnych pociągów mają na niego wjeżdżać składy szybkiej kolei, które mogłyby rozwijać prędkość 300 km na godz. W PKP jeszcze nie wiedzą, czy nowy dworzec powstanie w tym samym miejscu, czy będzie przesunięty bliżej stacji metra Centrum.

Równocześnie linia średnicowa ma zostać przykryta na odcinku od Żelaznej do Spiskiej. Tym samym tunel średnicowy zostanie wydłużony o blisko kilometr. Plan zagospodarowania przygotowywany przez Andrzeja Kicińskiego zakładał, że nad tunelem w rejonie pl. Zawiszy mogłaby powstać zabudowa o wysokości do 27 metrów. Nie wiadomo jednak, czy te propozycje zostaną przyjęte.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!