Nie tylko DKV!

Nie tylko DKV!
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pozycja tej niemieckiej firmy na polskim rynku kart paliwowo-serwisowych, po ponad 20 latach obecności w naszym kraju, wydaje się być niepodważalna. Jednak istnieją poważne kontrowersje w ocenie jej oferty przez właścicieli niezależnych stacji paliw.

W sytuacji bardzo niskich marż na paliwie pobierana przez DKV Euro Service Polska Sp. z o.o. prowizja za obsługę karty na poziomie nawet 3% ceny litra paliwa i 10% ceny towarów oraz wysoka opłata za dzierżawę terminala jest dla prywatnych stacji paliw nie do przyjęcie (nota bene dotyczy to również interesującej niegdyś oferty dzierżawy odmierzaczy przez kuwejcką IDS). Po prostu prowizja ta jest wyższa niż zysk stacji! Niestety, na propozycję spotkania w tej sprawie wysuniętą przez Polską Izbę Paliw Płynnych, przedstawiciele spółki w Polsce zapraszają do... centrali w Niemczech! W sprawach arbitrażowych należy zaś udać się osobiście do... Szwajcarii!

DKV wyraźnie "odpuściła" sobie stacje między Bugiem a Odrą. Za to po uruchomieniu od 15 listopada 2015 r. w Rosji i na Białorusi elektronicznego poboru opłat za drogi prowadzi błyskawiczną ekspansję na Wschód, efektywnie konkurując nie tylko z niezależnymi operatorami, jak Berlio czy E100, ale i państwowym gigantem, czyli kartami Rosnieftu. Jak zapewnia spółka, rabaty oferowane przez nią są na takim samym poziomie, jak te lokalnych emitentów, wartością dodaną zaś jest wsparcie niemieckiej spółki obecnej w całej Europie (80 tys. stacji i punktów usługowych). Intrygująca w tym kontekście jest wygrana ostatnio z polskim NSA kwestia zwrotu VAT dla firm transportowych. Wystarczy, że pozaunijna firma zarejestruje w Polsce swą spółkę-córkę, a Skarb RP będzie płacił...

Nic dziwnego, że w 2015 r. Grupa DKV Mobility Senices, której częścią jest DKV Euro Seryice, osiągnęła najlepszy wynik w ponad 80-letniej historii: 5,8 mld euro. - Mimo iż poziom cen diesla, z powodu globalnej nadpodaży, był ok 12% niższy, DKV była w stanie zrekompensować przychody - powiedział Dyrektor Generalny DKV Alexander Hufhagl.

O sile niemieckiej spółki świadczy fakt, że na obszarze Rosji skutecznie konkuruje z tradycyjnie silną w tym kraju kartą Routex, której ocena rośnie za to w opinii polskich stacj i niezależnych - tj. tych placówek, które weszły w franczyzę, bo taki jest wymóg akceptacji tej karty. -Mimo lokalizacji przy drodze tranzytowej jako uczestnik jednej z największych niezależnych sieci w Polsce mogłem dotąd jedynie obsługiwać ruch lokalny: Dziś TIR-y nie mieszczą mi się na parkingu -mówi właściciel jednej ze stacji franczyzowych między Radomiem a Warszawą, dziś w brandzie jednego z koncernów. Niestety, ulgi dotyczą tylko TIR-ów. Cena na pylonie wzrosła bowiem o 1/4 [25%]! Należałoby więc zastanowić się nad analogią rynku kart paliwowych do szeroko dyskutowanej w ostatnich latach - i zakończonej sukcesem - kwestii opłat za płatności kartami bankowymi (tzw. interchange). W obu przypadkach wysokie prowizje narzucane detalistom wpływają na ostateczną cenę towaru płaconą przez nieświadomego nabywcę.

Jak wszędzie, także w obszarze kart paliwowo-serwisowych konieczna jest konkurencja. Dbając o równoprawną obecność na rynku wszystkich uczciwych podmiotów gospodarczych, Polska Izba Paliw Płynnych od ćwierćwiecza już organizuje Międzynarodowe Targi STACJA PALIW (tradycyjnie i tylko w Warszawie!), pozwalające na przegląd światowej oferty dla stacji paliw. Ofertę Routex można było poznać na stoisku BP. Eurotrafic u Totala. Z kartą LOTOS Biznes której system monitorowania poprawności operacji został ujednolicony ostatnio w uzgodnieniu z systemem kart euroShell - można było zapoznać się na stoisku B1 spółki LOTOS Paliwa, a o warunkach programu Biznes Tank porozmawiać z prezesem ORLEN Paliwa Jarosławem Tycem. Oprócz oferty krajowych liderów o kartach niegdysiejszego Lukoila mógł powiedzieć szef polskiego oddziału AMIC Energy Robert Nowek. Kto wyszedł przed EXPO XXI na stoisku Timex SA mógł zaś zapoznać się z kartą UTA. Najświeższą i najciekawsza nowością była jednak międzynarodowa karta MOYA IQ Europę oferowana przez sieć Anwimu we współpracy z austriackim operatorem IQ Card.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nie tylko DKV!

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!