Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Niemcy studzą nadzieje na modernizację kolei do Polski

Autor: PAP
26-10-2012 18:43

Niemiecki minister transportu Peter Ramsauer studzi nadzieje na rychłą modernizację tras kolejowych do Szczecina i Wrocławia. "Mamy poważne problemy z finansowaniem i kierujemy się listą priorytetów" - powiedział w piątek dziennikarzom.

"Nie chciałbym wyznaczać dat, bo już zbyt wiele terminów odwoływano. (...) Musimy założyć realistyczne terminy" - oświadczył Ramsauer, pytany, kiedy Niemcy zmodernizują odcinki torów na trasach z Berlina do Szczecina i Wrocławia. Dodał, że pierwszym krokiem w tym kierunku będzie planowane podpisanie za kilka tygodni umowy międzyrządowej o współpracy w transporcie kolejowym.
"Mamy poważne problemy z finansowaniem trasy kolejowej Berlin-Szczecin i kierujemy się ściśle listą priorytetów. W Niemczech mamy nie jeden, lecz bardzo wiele takich projektów związanych z infrastrukturą szynową" - zaznaczył minister.

Zauważył, że Polsce udało się zmodernizować trasy z Wrocławia i Szczecina w kierunku granicy z Niemcami głównie dzięki środkom unijnym, do których dokładają się również Niemcy.

"Wszystko, co zbudowano po polskiej stronie w infrastrukturze kolejowej, zostało sfinansowane w ponad 50 proc. ze środków europejskich. A z tych ponad 50 proc. około 30 proc. finansują niemieccy podatnicy. Gdybym miał te pieniądze, które idą przez Brukselę na infrastrukturę w innych krajach, to już dawno moglibyśmy zbudować połączenia kolejowe w kierunku Polski. Prawdopodobnie polska strona nie byłaby wtedy gotowa. Tak to wygląda" - powiedział Ramsauer.

"Mamy dramatyczne kłopoty z finansowaniem. I jest mi niemal wstyd, gdy słyszymy oferty, że polska strona udzieli kredytu, abyśmy mogli zamknąć lukę między Berlinem a Szczecinem" - przyznał.

Modernizacja połączeń kolejowych między Polską a Niemcami będzie zapewne jednym z tematów planowanych na 14 listopada tego roku polsko-niemieckich konsultacji międzyrządowych w Berlinie. To zresztą jedno z zadań wyznaczonych przez oba kraje w programie współpracy ogłoszonym w zeszłym roku z przy okazji 20. rocznicy podpisania Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy.

Już kilka lat temu Polska wyremontowała trasę kolejową z Wrocławia do Zgorzelca i Horki na zachodniej granicy, ale nie może być ona wykorzystywana, bo po niemieckiej stronie nie zelektryfikowano i nie rozbudowano trasy na odcinku z Horki do Hoyerswerdy.

W konsekwencji podróż pociągiem z Wrocławia do Berlina trwa ponad pięć godzin, czyli dłużej niż przed wojną. Dwukrotnie na 300-kilometrowej trasie trzeba wymieniać lokomotywę - z elektrycznej na spalinową i odwrotnie.

Prace modernizacyjne na odcinku Horka-Hoyerswerda rozpoczęły się wreszcie kilka tygodni temu i - według obecnych planów - mają zostać zakończone w 2016 r.

Na 2020 r. odsunięto z kolei elektryfikację 33-kilometrowego odcinka po stronie niemieckiej na ponad 130-kilometrowej trasie Berlin-Szczecin. Koszt inwestycji szacuje się na 104 mln euro.

Według polskich źródeł dyplomatycznych 14 listopada podczas konsultacji międzyrządowych prawdopodobnie zostanie podpisana umowa ramowa o współpracy w dziedzinie transportu kolejowego między Polską a Niemcami; podpisanie umowy przesuwano już kilkakrotnie.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


35 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP