XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Niemieckie autostrady płatne od 2016 r. dla obcokrajowców

Niemieckie autostrady płatne od 2016 r. dla obcokrajowców
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kierowcy samochodów osobowych z rejestracją zagraniczną od 2016 r. będą płacić tylko za przejazd po niemieckich autostradach; zrezygnowano natomiast z opłat za użytkowanie innych rodzajów dróg - poinformował w czwartek minister transportu Alexander Dobrindt.

Dobrindt początkowo zapowiadał wprowadzenie myta na wszystkich rodzajach dróg, jednak wycofał się z tego pomysłu pod wpływem protestów władz niemieckich landów graniczących z innymi krajami - Francją, Holandią, Polską i Czechami. Północna Nadrenia-Westfalia, Nadrenia-Palatynat, Saksonia i Brandenburgia obawiały się, że wprowadzenie opłat wpłynie niekorzystnie na mały ruch graniczny oraz odbije się negatywnie na turystyce i gospodarce tych regionów.

Zakończenie prac legislacyjnych nad projektem spodziewane jest w przyszłym roku. Dobrindt podkreślił, że jego celem jest uruchomienie systemu pobierania opłat od 1 stycznia 2016 roku.

Aby zapobiec zarzutom o dyskryminację, za przejazd po autostradach mają płacić także obywatele Niemiec, jednak wnoszone przez nich opłaty będą odliczane od rocznego podatku za samochód. Dobrindt zapewnił, że niemieccy kierowcy "nie zapłacą ani centa więcej".

Szef ministerstwa transportu oczekuje wpływów do budżetu w wysokości pół miliarda euro rocznie. Środki te miałyby być w całości przeznaczane na rozbudowę infrastruktury. Eksperci alarmują, że wiele dróg i mostów jest w stanie zagrażającym bezpieczeństwu kierowców.

Projekt ustawy przewiduje dla cudzoziemców winiety roczne, dwumiesięczne lub 10-dniowe, kupowane online lub na stacjach benzynowych. 10-dniowa winieta miałaby kosztować 10 euro. Wysokość rocznej opłaty - maksymalnie 130 euro - ma być uzależniona od pojemności silnika, rodzaju używanego paliwa oraz od czystości spalin.

Dobrindt zapewnił, że przyjęte rozwiązania są zgodne z ustawodawstwem Unii Europejskiej. "Bruksela od dawna z życzliwością pilotuje nasz projekt" - powiedział polityk bawarskiej CSU. Oceną niemieckiego projektu zajmie się nowa Komisja Europejska.

Krytycy, w tym cała opozycja, wskazują na duże koszty wprowadzenia systemu opłat, szacowane na blisko 200 mln euro.

Myto dla kierowców samochodów osobowych było jednym z głównych punktów wyborczego programu CSU. Kanclerz Angela Merkel i jej CDU oraz SPD były początkowo przeciwne, jednak w negocjacjach koalicyjnych ustąpiły partnerowi z Bawarii, który od zgody na swój plan uzależniał decyzję o wejściu do rządu.

Kierowcy samochodów ciężarowych płacą za przejazd po niemieckich autostradach od 2005 roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Niemieckie autostrady płatne od 2016 r. dla obcokrajowców

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!