Niepełnosprawni na kolei – wciąż wiele problemów

Niepełnosprawni na kolei – wciąż wiele problemów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W 2015 r. spółka PKP Intercity przewiozła 600 tys. osób z niepełnosprawnościami. Jednak tylko ok. 10 tys. z nich zgłosiło chęć skorzystania z pomocy ze strony spółki w podróży. Z drugiej strony niepełnosprawni często się skarżą na brak pomocy ze strony przewoźnika.

Przewoźnik ma obowiązek pomocy osobom z niepełnosprawnością i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej; organizuje ją nieodpłatnie. Pomoc tym osobom jest wpisana także w zakres obowiązków drużyn konduktorskich i pracowników dworca.

Wciąż jednak zdarzają się sytuacje, że osoba z niepełnosprawnością nie uzyskała niezbędnej pomocy podczas podróży i np. nie zdołała dostać się do pociągu lub zmuszona była jechać w nieodpowiednich warunkach.

Szef Fundacji Integracja Piotr Pawłowski powiedział PAP, że w ubiegłym roku na zaproszenie ówczesnego szefa Urzędu Transportu Kolejowego środowisko przygotowało wytyczne obsługi pasażera z niepełnosprawnością. "Zostały stworzone po to, by przewoźnicy wiedzieli, jak nas obsługiwać. Daliśmy wyraz temu, czego byśmy oczekiwali, co może stanowić standardy obsługi takiego pasażera. Co przewoźnicy z tym zrobili? Na to pytanie, nie potrafię odpowiedzieć" - dodał.

Zwrócił uwagę, że Urząd Lotnictwa Cywilnego potrafił ten problem rozwiązać i nie słychać nic o tym, by pasażer z niepełnosprawnością miał problemy, gdy podróżuje samolotem. "Na lotnisku Chopina w ubiegłym roku obsłużono ok. 50 tys. takich pasażerów i ani media, ani my nie zostaliśmy ani razu zawiadomieni, że coś było nie tak. Więc, skoro tam działa, to co dzieje się na kolei, że tych procedur nie można zastosować?" - zastanawiał się szef Integracji.

Jak podkreślił, jest wstanie zrozumieć, że wyjątkowo coś nie zadziała, bo wszędzie pracują ludzie. "Ale jeśli to się powtarza po raz kolejny, to widać, że coś źle funkcjonuje i trzeba podjąć radykalne decyzje" - powiedział Pawłowski.

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z 2007 r. dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym osoby z niepełnosprawnościami powinny wcześniej zgłosić chęć przejazdu. Stanowi ono, że pomoc zapewniana jest pod warunkiem, że przedsiębiorstwo kolejowe, zarządcę stacji, sprzedawcę biletów lub operatora turystycznego powiadomiono o potrzebie udzielenia pomocy przynajmniej 48 godzin, zanim będzie ona potrzebna.

PKP Intercity wskazuje, że każdy pasażer przed podróżą, powinien sprawdzić, czy na określonej trasie kursuje wagon dostosowany do jego indywidualnych potrzeb. Informację taką można uzyskać na infolinii pod numerem 19 757, w Centrach Obsługi Klienta lub odczytać z rozkładów jazdy.

"Wiele osób z tego korzysta. Jeżeli po drugiej stronie otrzymuje zapewnienie: +jesteśmy w stanie przygotować się do podróży dla pani/pana+, jest to jasny komunikat dla pasażera, że może się wybrać w podróż. Jeśli okazuje się, że mimo zgłoszenia sytuacja jest inna, to pojawia się pytanie: co się stało, że procedury nie zadziałały?" - powiedział Pawłowski.

Zwrócił uwagę, że w innych krajach też trzeba zgłaszać wcześniej zamiar podróży; ten przepis mają także linie lotnicze. "Obsługa pasażera z niepełnosprawnością wymaga więcej czasu. To cała procedura i ci, co nie zgłaszają się wcześniej, nie mogą mieć pewności, że standard zostanie zachowany. Zawsze jest potrzebny czas, by inni pasażerowie nie czekali na niepełnosprawnego" - powiedział.

Przypomniał, że owe 48 godzin potrzebne jest, by kolej podstawiła wagon z odpowiednią rampą i obszernym przedziałem. "Pasażer wcale nie musi podróżować przy toalecie. To nie te czasy, są specjalne wagony lub Pendolino, które ma wydzielone miejsca dla osób z niepełnosprawnością" - powiedział. Dodał jednak, że nie każdy skład wagonów, jakim dysponują polskie koleje, jest przygotowany na takiego pasażera.

Osoby z niepełnosprawnościami mogą podróżować każdym pociągiem PKP Intercity, jednak - jak wskazuje spółka - tylko w 189 relacjach kursują pociągi przystosowane do potrzeb pasażerów poruszających się na wózkach.

Z kolei osoby poruszające się o kulach oraz osoby starsze, które potrzebują pomocy w dostaniu się do wagonu, mogą skorzystać ze specjalnego krzesełka transportowego, za pomocą, którego dostaną się w bezpieczny sposób do 60 pociągów Pendolino, Flirt, PesaDART.

Osoby niewidome mogą liczyć na pomoc w dostaniu się i wyjściu z pociągu oraz zajęciu miejsca. W pociągach Pendolino, Flirt oraz PesaDART m.in. numery miejsc i przyciski wewnątrz wagonu opisane alfabetem Braille'a.

PKP Intercity podkreśla także, że w przypadku wysiadania z pociągu pracownicy ochrony oczekują na pasażera z niepełnosprawnością na peronie, przy którym zatrzymuje się pociąg. Asysta pracowników ochrony fizycznej odbywa się od miejsca oczekiwania pasażera do drzwi pociągu, którymi osoba będzie wsiadać lub od drzwi pociągu, z którego wysiada - do oznaczonego miejsca na dworcu lub do głównego wyjścia z obszaru stacji. W czasie wsiadania i wysiadania z pociągu asystę i pomoc realizuje drużyna konduktorska.

Spółka podkreśla, że osoby z niepełnosprawnościami mogą też liczyć na pomoc w poruszaniu się po terenie dworca. Jeśli zadzwonią pod numer 22 474-13-13 lub wyślą mail na adres: cbdk@pkp.pl, wówczas - jak zapewnia PKP Intercity - w ciągu ok. 30 minut od przyjęcia zgłoszenia ochrona na danym dworcu będzie gotowa do udzielenia pomocy.

Jeśli pasażer z niepełnosprawnością odbywa przejazd wraz z psem asystującym, musi mieć ze sobą w pociągu certyfikat potwierdzający status psa asystującego oraz aktualne świadectwo szczepienia.

Pies asystujący powinien być wyposażony w uprząż, przy czym - jak podkreśla spółka - osoba niepełnosprawna nie ma obowiązku zakładania psu kagańca oraz prowadzenia go na smyczy.

Na przejazd z takim psem nie jest wymagana zgoda współpodróżnych. Pasażerowie z psem asystującym mogą również przebywać w wagonach gastronomicznych.

W zeszłym roku PKP Intercity wprowadziła rozwiązanie "Tłumacz Migam" (jest to połączenie z tłumaczem języka migowego online na tablecie), dzięki któremu osoby głuche oraz słabo słyszące mogą na 10 dworcach uzyskać niezbędną pomoc czy informacje.

Z kolei na 181 stacjach kolejowych, umieszczono systemy informacji wizualnej dla osób głuchoniemych oraz dźwiękowej dla osób niewidomych, a na 28 znajduje się także informacja w języku Braille'a.

Pawłowski, pytany, w którym europejskim kraju komunikacja publiczna najlepiej jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością powiedział, że nieźle jest w Wielkiej Brytanii i Niemczech. "Niemcy mają taki genialny system - mówią osobie z niepełnosprawnością, by dojechała do stacji w pełni dostosowanej, a potem deklarują pomoc w dostaniu się dalej, w miejsce docelowe. W Wielkiej Brytanii zaś komunikacja naziemna jest zintegrowana z podziemną i pasażer, jeśli wysiądzie stację metra wcześniej, bo wie, że następna nie jest dostosowana, ma w co się przesiąść i pojechać dalej bez problemu. To wszystko polega na organizacji" - powiedział szef Integracji.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Niepełnosprawni na kolei – wciąż wiele problemów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!