PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Niezależni przewoźnicy krytykują projekt stawek dostępu do torów

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
20-06-2017 15:09
Niezależni przewoźnicy krytykują projekt stawek dostępu do torów
Fot. Shutterstock

Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych zwrócił się do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z wnioskiem o niezatwierdzanie projektu stawek opłat za dostęp do torów zarządzanych przez PKP PLK w rozkładzie jazdy 2017/18.

Sprawa wysokości tych stawek – podkreśla ZNPK - jest kluczowa dla pomyślnego, długofalowego rozwiązania problemów transportu kolejowego.
Niskie stawki powinny być narzędziem realizacji m.in. Strategii odpowiedzialnego rozwoju oraz zaleceń Komisji Europejskiej. Tymczasem przedłożony przez PKP PLK projekt zakłada „istotne wzrosty opłat”, podkreśla związek.

Ogólne zarzuty

W jego opinii, projekt cennika „w rażący sposób narusza obowiązujące przepisy prawa wspólnotowego i krajowego, a także pozostaje w sprzeczności z prawomocnym orzecznictwem sądów powszechnych i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

Istotnie zawyża stawki dostępu do infrastruktury kolejowej, bowiem wlicza do podstawy koszty, które nie mogą być do tej bazy wliczone, a także ma nieprawidłową wewnętrzną strukturę cennika.

Stoi to w sprzeczności m.in. z nakazem respektowania wzrostu produktywności, w tym – z zasadą degresywności oraz w sprzeczności z wyrokiem TSUE (C-512/10) z 30 maja 2013 roku (zakaz uwzględniania kosztów niewynikających bezpośrednio z przejazdu pociągu).

Lekceważenie wyroków sądu?

ZNPK zwraca uwagę, że nowy projekt cennika (2017/18) zupełnie abstrahuje od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 30 grudnia 2016 r.

Omówił on zatwierdzenia stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej i za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów za rok 2013/2014, z powodu błędnego zakwalifikowania niektórych składników, jako kosztu bezpośrednio ponoszonego.

Chodziło o koszty: amortyzacji, utrzymania (w tym Akcji Zima, szybkiego usuwania usterek i awarii, kolejowego ratownictwa technicznego, eksploatacji i konserwacji budynków oraz wiaduktów i mostów), zatrudnienia personelu do prowadzenia ruchu pociągów.

Te „nieuzasadnione” do uwzględniania w stawkach dostępu do torów koszty w projekcie cennika 2017/18 wynoszą blisko 1948 mln zł (rok wcześniej – 1964 mln zł).

Efekt wprowadzenia nowego cennika

Z analiz ZNPK wynika, że efektem proponowanych w projekcie cennika 2017/18 zmian będzie w szczególności wzrost obciążeń dla dwóch grup przewozów towarowych:

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

23 258 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP