PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

NIK: brud, bezdomni, brak toalet na polskich dworcach

Autor: PAP
23-10-2008 17:18

Brudne poczekalnie, brak toalet, kas biletowych dostępnych dla niepełnosprawnych, bezdomni na dworcach i zdechłe zwierzęta - tak wygląda ponad 65 proc. polskich dworców skontrolowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK).

Blisko 65 proc. z 233 skontrolowanych dworców kolejowych nie było w pełni przygotowanych do obsługi pasażerów. Najgorzej wypadły m.in. dworce w Warszawie, Katowicach, Gliwicach, Tychach.
Wyniki kontroli przekazał w czwartek na konferencji wiceprezes NIK Jacek Kościelniak.

"Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła stan techniczny i przygotowanie kolejowych obiektów dworcowych do obsługi pasażera. Wyniki kontroli wykazały, że zarządcy infrastruktury dworcowej czyli PKP SA, PKP PLK, podejmowali od lat działania mające na celu jedynie utrzymanie ich w stanie nie pogorszonym" - powiedział Kościelniak.

Dodał, że takie działania powodowały, że dworce są zaniedbane technicznie i estetycznie. "Ulegają postępującej degradacji. Swoim nieprzyjaznym wyglądem, a często niemiłym zapachem wręcz odstraszają podróżnych" - podkreślił.

"Częstym zjawiskiem jest całkowite, bądź okresowe pozbawienie pasażera możliwości skorzystania z toalety. Występowanie tego problemu stwierdziliśmy aż w 46 proc. skontrolowanych obiektów. Budynki dworcowe są zdewastowane, pozbawione pełnego oszklenia i oświetlenia. Dzieje się tak prawie w co piątym budynku dworcowym. Do grupy tych dworców należą m.in. dworce w Warszawie, w Katowicach" - dodał wiceprezes.

Brak ławek, poręczy, nierówne schody, niesprawne drzwi, zaśmiecone otoczenie dworcowe, bezdomni, a nawet zdechłe zwierzęta - wymieniał wiceprezes ilustrując przykłady slajdami. Na jednym z nich był np. na dworzec w Tczewie, gdzie leżał zdechły pies, a jego krwią poplamione były schody. W poczekalni dworca Warszawa Wschodnia, kontrolerzy NIK natknęli się na spacerujące gołębie.

Kolejny problem, na który wskazała NIK to niedostosowanie polskich dworców do potrzeb niepełnosprawnych pasażerów.

"Z 223 dworców, aż 214 było nie przygotowane do obsługi pasażerów niepełnosprawnych. Tylko dwa dworce są dla nich przyjazne - w Lublinie i w Białymstoku. Rażącym przykładem są dworce w Katowicach, Warszawa Śródmieście, Warszawa Wileńska. Dla tych osób są niedostosowane okienka kasowe, wysokość peronów, czy też same wagony pasażerskie" - podkreślał.

Zdaniem NIK, fatalna kondycja polskich dworów wynika z restrukturyzacji PKP w 2001 roku, która spowodowała problemy finansowe, rozproszyła kompetencje i odpowiedzialność za to, co się dzieje na dworcach oraz fatalne tempo remontów.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 129 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 596 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.