NIK oceniła instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo na kolei

NIK oceniła instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo na kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Działalność podmiotów, które odpowiadają za bezpieczeństwo doprowadziła w 2016 r. do obniżenia liczby wypadków na liniach kolejowych (o 8,9 proc.) oraz ofiar śmiertelnych (o 25,9 proc.),w stosunku do 2015 r - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.

  • Rok 2016 był najbezpieczniejszy dla transportu kolejowego w spośród ostatnich 5 lat.
  • Prywatyzacja spółki PKP Energetyka wpłynęła jednak na osłabienie integralności zarządzanej przez PKP PLK infrastruktury.
  • Rozczarowywać może też powolne wdrażanie europejskiego system sterowania ruchem kolejowym (ERTMS).

NIK ocenia pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, działalność podmiotów odpowiedzialnych w latach 2016-2017 (I półrocze) za bezpieczeństwo przewozów kolejowych w Polsce - poinformowała izba w raporcie o bezpieczeństwie na kolei.

Okres objęty kontrolą to rok 2016 i pierwsze półrocze roku 2017.

Izba podała, że działalność podmiotów, które odpowiadają za bezpieczeństwo doprowadziła w 2016 r. do obniżenia liczby wypadków na liniach kolejowych (o 8,9 proc.) oraz ofiar śmiertelnych (o 25,9 proc.),w stosunku do 2015 r.

"Nastąpiła również poprawa ochrony pasażerów i przewożonych ładunków. Był to proces ciągły, który w latach 2012-2016 doprowadził do spadku liczby przestępstw popełnionych w pociągach i na terenie kolejowym, w tym m.in.: kradzieży przesyłek (o 16,2 proc.), kradzieży cudzej rzeczy (o 64,5 proc.), rozbojów i wymuszeń (o 57,2 proc.) oraz bójek i pobić (o 72,4 proc.)" - napisano w raporcie.

NIK poinformowała, że jakkolwiek rok 2016 był najbezpieczniejszy dla transportu kolejowego w ostatnich 5 latach, a w I półroczu 2017 r. odnotowano w tym zakresie dalszą poprawę, to ustalone w kontroli nieprawidłowości oraz ryzyka potencjalnych zagrożeń wskazują, że stan bezpieczeństwa przewozów kolejowych w Polsce nie jest w pełni zadowalający.

Czytaj także: Ciepła aura i połamane drzewo napędziły wyniki PKP Cargo

Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła bowiem, że występowały przypadki prowadzenia przez zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych działań niezgodnych z systemami zarządzania bezpieczeństwem na kolei (SMS) oraz nieuaktualniania procedur przyjętych w tych systemach.

Pomimo systematycznej poprawy stanu techniczno-eksploatacyjnego infrastruktury zarządzanej przez PKP PLK, blisko połowa linii kolejowych wymagała naprawy lub kompleksowej modernizacji.

Według NIK bardzo powoli postępowało wdrażanie europejskiego system sterowania ruchem kolejowym (ERTMS). W latach 2012-2017 w system sterowania ruchem, kompatybilny pomiędzy krajami Unii Europejskiej (ETCS), wyposażono jedynie 1 044,6 km linii kolejowych.

Izba oceniła, że doszło do osłabienia integralności zarządzanej przez PKP PLK infrastruktury, co związane było z wniesieniem części urządzeń podsystemu "Energia", zasilającego państwowe linie kolejowe, do sprywatyzowanego w 2015 r. operatora systemów dystrybucyjnych PKP Energetyka.

Czytaj również: Akces do Holdingu PKP będzie otwarty dla spółek spoza tej grupy

NIK wskazała też, że średni wiek eksploatowanych pojazdów kolejowych, mający istotny wpływ na bezpieczeństwie przewozów, przekraczał 25 lat.

W raporcie zwrócono uwagę, że Komenda Główna Straży Ochrony Kolei, jako jednostka organizacyjna PKP PLK funkcjonująca na krajowej sieci kolejowej, nie miała określonych w sposób jednoznaczny uprawnień do ochrony bezpieczeństwa w pociągach i na dworcach kolejowych należących do innych przedsiębiorców.

Izba poinformowała ponadto, że na stacjach pasażerskich zarządzanych przez PKP PLK nie było urządzeń wspomagających wsiadanie i wysiadanie z pociągu osób o ograniczonej zdolności poruszania się. Urządzeń takich nie miały również pociągi pasażerskie starszej generacji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: NIK oceniła instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo na kolei

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!