Niskokosztowe linie biorą Polskę na celownik

Irlandzka linia lotnicza Ryanair w 2016 r. chce obsłużyć w Polsce 8,3 mln pasażerów, a na lotnisku w Modlinie 3 mln. Wizz Air liczy, że przewiezie w przyszłym roku 7 mln osób.

Irlandzka linia lotnicza Ryanair w 2016 r. chce obsłużyć w Polsce 8,3 mln pasażerów, a na lotnisku w Modlinie 3 mln - poinformował przewoźnik na konferencji prasowej. Za pięć lat tanie linie lotnicze chcą przewozić w Polsce 15 mln pasażerów.

Szef irlandzkiego przewoźnika Michael O'Leary ocenił na czwartkowym spotkaniu z dziennikarzami, że lotnisko w Modlinie przy odpowiednich inwestycjach za 4-5 lat może obsługiwać 10-11 mln pasażerów, czyli tyle ile mniej więcej obsługuje obecnie lotnisko Chopina. Poinformował, że przewoźnik rozmawia z lotniskiem Chopina, na temat udostępnienia lotniska dla samolotów Ryanaira. Przyznał jednak, że te negocjacje "toczą się powoli" i w 2016 r. irlandzki przewoźnik nie będzie stamtąd latać.

O'Leary ocenił, że potencjał wzrostu przewozów lotniczych w Polsce jest bardzo wysoki. "Przy ok. 40 mln mieszkańców Polski, przewozi się tylko 28 mln pasażerów. Dla porównania w 4-mln Irlandii tych pasażerów jest 30 mln. Potencjał wzrostu nie tylko w Modlinie czy na lotnisku Chopina, ale w całej Polsce jest więc olbrzymi" - powiedział.

Dodał, że w ciągu 5 lat przewoźnik chce podwoić liczbę obsługiwanych pasażerów w naszym kraju do 15 mln. W 2014 r. Ryanair obsłużył 7,5 mln pasażerów.

O'Leary podczas konferencji poinformował ponadto, że w sezonie letnim 2016 irlandzki przewoźnik uruchomi z Modlina trzy nowe trasy, do Kolonii (Niemcy), Goeteborga (Szwecja) oraz do Malagi (Hiszpania). Do Kolonii samoloty będą latać codziennie, a w przypadku Goeteborga i Malagi dwa razy w tygodniu. Dodatkowe loty będą także do Dublina (raz dziennie w sumie 8 razy w tygodniu) do Londynu (4 razy tygodniowo w sumie 25 rejsów) i do Manchesteru (raz w tygodniu - w sumie 3 rejsy tygodniowo).

Ryanair obsługuje w Europie 104 mln pasażerów rocznie i korzysta z 195 lotnisk w 31 krajach. Dysponuje flotą 317 samolotów, a do 2024 zamówionych ma być kolejnych 380 maszyn. Ma to pozwolić przewoźnikowi obsługiwać w 2024 r. 160 mln pasażerów w Europie. W Polsce linia lotnicza operuje z 11 lotnisk i posiada cztery bazy w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku i Krakowie. (PAP)

Podobnie jak Ryanair, na wzrost liczby pasażerów liczy Wizz Air. Na czwartkowej konferencji prasowej prezes tej linii Jozsef Varadi poinformował o planach rozwoju firmy. Od przyszłego roku Wizz Air uruchomi 4 nowe kierunki z Warszawy do: Aberdeen (W. Brytania-Szkocja), Bari (Włochy), Bristolu (W.Brytania) i Rejkiawiku (Islandia) oraz z Poznania do Birmingham (Wielka Brytania). Samoloty na tych trasach będą latały 2 razy w tygodniu. W sumie z Polski obsługiwanych będzie 122 kierunków do 20 krajów.

Jak mówił szef Wizz Air, Polska jest bardzo ważnym rynkiem dla jego przewoźnika, dlatego flota samolotowa w 2016 r. zostanie powiększona o dwie maszyny Airbus 321 mogące przewozić 230 pasażerów. W obecnie eksploatowanych A-320 jest 180 miejsc.

Od połowy maja 2016 r. ponadto zwiększona zostanie liczba połączeń tygodniowych z Londynem (Luton) z 23 do 26 tygodniowo, do Oslo (Torp) o dwa: z pięciu do siedmiu tygodniowo, a na pozostałych kierunkach - do Sztokholmu (Skavsta), Budapesztu, Doncasteru, Kutaisi, Birmingham oraz Katanii dołożony zostanie jeden lot tygodniowo.

Varadi zaznaczył, że Wizz Air na rynku polskim osiąga bardzo dobre wyniki, o czym świadczy m.in. wzrost liczby pasażerów. Ocenił, że w tym roku linia zdoła przewieźć ok. 6 mln osób czyli o 30 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Wizz Air ma już w Polsce 6 baz, ostatnią - kilka dni temu - stał się Lublin. Nie wykluczył też w kolejnych latach zwiększanie liczby baz jak i połączeń.

Obecny na konferencji naczelny dyrektor PPL i dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie Michał Kaczmarzyk poinformował, że współpraca z Wizz Air układa się bardzo dobrze, linia jest dobrym klientem, jej udział w przewozach lotniska Chopina wynosi więcej 12 proc. (LOT ma ok. 42 proc.). Dodał, że każdy nowy samolot Wizz Aira - to wzrost liczny pasażerów o co najmniej 200 tys. osób, a to stwarza nadzieję, na przekroczenie liczby 12 mln obsłużonych pasażerów na warszawskim lotnisku w 2016 r.

Odnosząc się do wypowiedzi prezesa Ryanaira Kaczmarzyk wyjaśnił, że cennik dostępu do infrastruktury lotniska jest sztywny i co roku wymaga negocjacji z przewoźnikami oraz akceptacji ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego, czyli cena usług jest sztywna. Nie ma więc możliwości oddzielnych negocjacji z przewoźnikiem. Lotnisko Chopina koncentruje się na zapewnieniu jak najwyższego standardu obsługi. Dodał, że warszawski port rozmawia z każdym nowym przewoźnikiem, ale nie ustosunkował się do tego czy negocjacje idą wolno czy nie. "Są to rozmowy biznesowe i póki nie będzie efektu nie mam zwyczaju podawać szczegółów takich rozmów" - odpowiedział na pytania dziennikarzy dyrektor lotniska Chopina.

Wizz Air jest największą niskokosztową linią lotniczą w Europie Środkowo-Wschodniej. Jej flota składa się z 63 samolotów typu A 320 latających z 22 miast na ponad 380 trasach łączących 112 lokalizacji w 38 krajach. W firmie jest zatrudnionych 2,3 tys. osób.

W sierpniu 2015 r. na Lotnisku Chopina zostało odprawionych ponad 1,2 mln osób. Liczba odprawionych pasażerów wzrosła w porównaniu z sierpniem ubiegłego roku o 5,5 proc.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Niskokosztowe linie biorą Polskę na celownik

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!