Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowa lokomotywa dla nowego rynku

Autor: Rynek Kolejowy
28-04-2008 17:03

Po 25 latach polski przemysł kolejowy doczekał się wreszcie całkowicie nowej lokomotywy elektrycznej. W gliwickich Zakładach Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych trwają prace nad E6ACT, sześcioosiową lokomotywą dedykowaną dla obsługi ciężkich składów towarowych.

Jak podkreśla zarząd spółki projekt nowej lokomotywy to nie tylko efekt poprawy sytuacji ekonomicznej kolei państwowych, ale w przeważającej mierze skutek dynamicznego rozwoju nowych operatorów i ich rosnących potrzeb - pisze "Rynek Kolejowy".
Niegdysiejsze Pruskie Królewskie Warsztaty Lokomotyw dziś przygotowują się do produkcji całkowicie nowej, w pełni polskiej, lokomotywy elektrycznej. Gliwickie ZNLE S.A. od zawsze wybierały specjalizację i wąski zakres oferowanych usług. U samych początków istnienia zakładów, na przełomie XIX i XX wieku, były to parowozy, od lat 70’ XX w. – lokomotywy elektryczne i parowe, od roku 1972 – wyłącznie elektrowozy.

- Zakład nabrał doświadczenia, które dziś procentuje – mówi prezes firmy Hubert Stępniewicz - Tylko u nas naprawiane są najszybsze w Polsce elektrowozy serii EP09, a także ET22 i EU07. Nasza strategia zakłada wierność lokomotywom elektrycznym – podkreśla prezes – a przyszłość wiążemy z projektem E6ACT. Będzie to zwieńczenie zdobywanego przez nas latami doświadczenia – zaznacza Stępniewicz.

Obecna sytuacja na rynku lokomotyw jest niewesoła. Nowa lokomotywa elektryczna nie powstała w Polsce przez ostatnie 15 lat, a polski park lokomotyw elektrycznych jest przestarzały i wykazuje się wysokimi kosztami eksploatacji. Średnia wieku lokomotyw eksploatowanych przez przewoźników prywatnych wynosi 40 lat, a PKP Cargo – 30 lat.

Zdaniem prezesa Stępniewicza, realizowany przez polskich przewoźników scenariusz zakupów starych lokomotyw na rynkach zagranicznych nie ma dalekiej przyszłości. Sprowadzane z Czech lokomotywy serii 181 i 182 nie pociągną dłużej niż 5 - 7 lat, a same Ceske Drahy dysponują ograniczoną ilością kilkudziesięciu sztuk, które skłonne są oddać.

- Ta sytuacja jest zarazem smutna i napawa optymizmem – mówi Krystian Lipski, członek zarządu, dyrektor handlowy ZNLE – PKP Cargo ma 1200 lokomotyw elektrycznych, przewoźnicy prywatni 130, a według naszych szacunków, za 5-6 lat będą potrzebowali aż 300. Najnowsza lokomotywa elektryczna na rynku to EP09, której projekt pochodzi z lat osiemdziesiątych, a de facto jest to wzbogacona konstrukcja zaprojektowana przez radzieckich inżynierów jeszcze w latach 50. Jest więc co robić, naturalne jest wprowadzenie nowej lokomotywy, tym bardziej, że czujemy rosnącą presję popytową ze strony nowych przewoźników – mówi Lipski.

To doskonała sytuacja dla ZNLE. W zakładach ukończono w ostatnich latach kilka pilotażowych projektów, które pozwoliły zakładom przygotować się do nowego wyzwania. Tu powstały modernizacje EM10, ET 22 – 2000, 3E 100.

Penetracja rynku związana z projektem E6ACT rozpoczęła się w 2004 roku. W 2006 roku zawiązano konsorcjum z EC Engineering i Instytutem Elektrotechniki a pod koniec 2007 rozpoczęto budowę podzespołów. Dziś certyfikowane są rama i ostoja. Lokomotywa ma być gotowa na koniec 2008 roku.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 273 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP