XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Nowa strategia Poczty Polskiej i debiut na GPW w 2016

Nowa strategia Poczty Polskiej i debiut na GPW w 2016
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dwukrotny wzrost zysków z paczek, przesyłek kurierskich, łańcucha e-handlu, a także wygranie konkursu na tzw. operatora wyznaczonego oraz debiut na warszawskim parkiecie w 2016 r. - zakłada zaprezentowana w poniedziałek strategia Poczty Polskiej na lata 2015-20.

W realizacji tych celów ma pomóc spółce program oszczędnościowy, który ma przynieść 1,5 mld zł. Cięcia będą dotyczyć głównie stale malejącej sieci obsługi przesyłek listowych. Przychody z niej w latach 2015-2020 mają spaść z ponad 70 do 47 proc. przychodów Poczty. "Odchudzeniu" mają również ulec placówki - mają być zmniejszone i przystosowane do podwójnej roli punktów sprzedaży i obsługi klienta. Oszczędności w logistyce firmy ma z kolei przynieść automatyzacja i informatyzacja oraz outsourcing części usług.

Prezes zarządu Poczty Jerzy Jóźkowiak zapowiedział, że spółka nie będzie szukała oszczędności w redukcji kadr, ale w zmianie modelu zatrudnienia na bardziej efektywny. "Żadna nowoczesna firma nie może pozwolić sobie na płacenie ludziom za przychodzenie do pracy. Dopiero niedawno udało nam się uzgodnić nowy układ zbiorowy. Efekty pracy będą mierzone, i od nich będzie zależała premia lub prowizja" - mówił w poniedziałek dziennikarzom.

Pozyskane w ten sposób środki, mają być przeznaczone na inwestycje, m.in. w sektorze paczek, logistyki i sieci placówek. Spółka chce na tych kierunkach zainwestować 1,5 mld zł do 2019 r. Zapowiada m.in. uruchomienie 1000 samoobsługowych urządzeń do odbioru paczek oraz umożliwienie klientom dostępu do 10 tys. punktów odbioru. Mają one być zlokalizowane zarówno w placówkach Poczty, jak i u jej partnerów. Spółka liczy, że m.in. dzięki temu jej przychody w segmencie paczek, e-handlu i przesyłek kurierskich zrównają się z przychodami z tradycyjnego rynku listów, i wyniosą 1,5 mld zł. W 2020 r. przychody z paczek, mają wzrosnąć z obecnych 13 proc., do 32 proc. przychodów spółki.

"Główne czynniki przewagi konkurencyjnej Poczty na rynku, są przede wszystkim związane z kompleksowością usług w łańcuchu handlu elektronicznego, oraz z dostępnością sieci logistycznej Poczty i jej infrastruktury, która umożliwia doręczanie paczek w ciągu 24h czy bezpieczeństwo i zaufanie w kontaktach z klientami" - powiedział członek zarządu PP Janusz Wojtas.

Na kompletny łańcuch usług dla handlu elektronicznego, mają składać się wszystkie usługi niezbędne do prowadzenia działalności w tej branży. Ma to być nie tylko doręczanie paczek przez kurierów oraz możliwość ich odbioru w punktach obsługi klienta lub samoobsługowych urządzeniach, ale też usługi ubezpieczeniowe, bankowo-finansowe dla branży, obsługa posprzedażowa i internetowa platforma sklepowa.

Innym celem Poczty na lata 2015 - 2020 jest według Wojtasa utrzymanie pozycji lidera na rynku komunikacji tradycyjnej, do czego ma się przyczynić wygranie konkursu na tzw. operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej, przeprowadzanego obecnie przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Poczta Polska pełni tę funkcję do końca 2015 r., natomiast konkurs ma wyłonić operatora wyznaczonego na lata 2016 - 2025.

Operator wyznaczony jest zobowiązany m.in. posiadać odpowiednio gęstą sieć placówek pocztowych, świadczyć usługi odbierania i dostarczania listów i paczek przez minimum pięć dni w tygodniu, zapewnić dostęp do poczty dla osób niepełnosprawnych. Z funkcją tą wiąże się również współdziałanie ze strukturami państwowymi w sytuacjach kryzysowych, organizowanie poczty polowej itp.

Poczta chce ugruntować swą pozycję na rynku usług cyfrowych. Oferta ma tu być uzupełniona o możliwości skanowania przesyłek, umasowienia elektronicznych skrzynek pocztowych i bezpiecznych kont zaufanych, umożliwiających korzystanie ze zintegrowanego pakietu usług cyfrowych. Usługi te mają zostać uzupełnione usługami bankowymi i ubezpieczeniowymi, których rozwój ma zapewnić spółce stabilizację dochodów, w kontekście zmniejszania się rynku tradycyjnych przesyłek listowych. Do 2020 r. dochody z usług finansowych mają stanowić 21 proc. przychodów Poczty (obecnie 8 proc.).

Poczta w swej strategii zakłada ponadto wejście w 2016 r. na warszawską giełdę. Większościowy pakiet akcji ma jednak pozostać we władaniu Skarbu Państwa. Upublicznienie spółki ma dostarczyć jej niezbędnego kapitału do rozwoju oraz wprowadzić do zarządzania spółką ład korporacyjny i przyczynić się do większej przejrzystości działania.

"Sądzę, że nie ma innej drogi i ta ścieżka odpowiada żywotnym interesom Poczty Polskiej. Mamy nadzieję, że ten nowy program rozwoju zjednoczy załogę" - dodał prezes Jóźkowiak.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowa strategia Poczty Polskiej i debiut na GPW w 2016

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!