Nowa taryfa komunikacji miejskiej w Poznaniu - z problemami

Nowa taryfa komunikacji miejskiej w Poznaniu - z problemami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zmianę sposobu naliczania opłat z czasowego na przystankowy oraz nowe ceny biletów komunikacji miejskiej wprowadzono we wtorek w aglomeracji poznańskiej. Nie obyło się jednak bez problemów - nie działa część biletomatów i czytników obsługujących kartę PEKA.

Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna (PEKA) do minimum ma ograniczyć użycie tradycyjnych papierowych biletów. Poznański Zarząd Transportu Miejskiego wydał dotąd ponad 226 tys. darmowych kart PEKA. We wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej zamontowano specjalne czytniki obsługujące te karty. System i nowa taryfa mają zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.

Do tej pory płaciło się za czas podróży, a pasażerowie mieli do wyboru bilety jednorazowe na 15 i 30 minut w cenach 2,8 zł i 3,6 zł. Od wtorku Poznań zrezygnował z tego systemu na rzecz opłat za liczbę przejechanych przystanków, niezależnie od czasu podróży. Jest to możliwie dzięki wbudowanej w kartę PEKA "tPortmonetce", którą można doładować określoną kwotą.

Jak podkreślił rzecznik ZTM Bartosz Trzebiatowski, opłacanie w ten sposób przejazdów jest proste. "Wystarczy wpłacić środki na +tPortmonetkę+, a następnie podczas podróży przyłożyć kartę przy wejściu i przy wyjściu z pojazdu w celu naliczenia kosztu liczby przejechanych przystanków" - wyjaśnił.

Przejechanie pierwszego przystanku kosztuje 60 gr, a opłata za każdy kolejny jest niższa - do 0,08 gr za dziesiąty i następne. System jako jedną podróż potraktuje przejazd składający się z maksymalnie trzech przesiadek z zastrzeżeniem, że na zmianę linii jest maksymalnie 20 minut.

We wtorek, pierwszego dnia działania nowej taryfy, pojawiły się jednak problemy z czytnikami kart oraz biletomatami. W części urządzeń zainstalowanych w tramwajach, autobusach oraz na przystankach nie można kupić nowych biletów. Jak wyjaśniał na konferencji prasowej dyrektor ZTM Bogusław Bajoński, kłopot z urządzeniami wynika z problemów z oprogramowaniem i powinien być usunięty do środy.

Również z powodu błędu oprogramowania nie działa część czytników kart PEKA - w tramwajach niesprawnych jest 11 proc. urządzeń, a w autobusach 4 proc. Jak zapewniał Bajoński, czytniki mają być naprawione w nocy. Dyrektor ZTM przypomniał, że w pojazdach znajduje się kilka urządzeń obsługujących kartę i prosił pasażerów o korzystanie ze sprawnych czytników.

Wejścia w życie nowej taryfy nie wytrzymała strona internetowa systemu. Portal www.peka.poznan.pl notował rekordową liczbę wejść, przez co okresowo nie był dostępny. Stwarzało to utrudnienia dla mieszkańców, bo strona jest m.in. jednym ze sposobów na doładowanie "tPortmonetki" oraz wyrobienie karty.

W związku z problemami we wdrażaniu nowego systemu kontrolerzy ZTM ulgowo podchodzą do podróżnych bez ważnego biletu. ZTM poinformował, że w pierwszych dniach działania systemu kontrolerzy mają głownie pomagać pasażerom.

Zmiany dotyczą też biletów okresowych, których czas trwania można teraz dopasować. Wcześniej obowiązywały jedynie bilety na ściśle określone okresy, np. miesiąc czy rok. Teraz klient będzie mógł kupić bilet na minimum 14 dni i w zależności od potrzeb dokupować na kartę PEKA kolejne, aż do 366.

O około 14 procent mniej na przejazdy wydadzą, w porównaniu do poprzedniej taryfy ci, którzy wykupią Bilet Metropolitarny. Obniżka cen dotyczy tylko mieszkańców Poznania i okolic, którzy płacą na tym terenie podatki. Dotychczas bilet 30-dniowy kosztował 107 zł. Od lipca osoby płacące podatki w Poznaniu zapłacą za niego 99 zł, natomiast pozostałe - 115 zł.

W trakcie prac nad system zrezygnowano z pomysłu obowiązkowego przykładania kart PEKA z biletami okresowymi do czytników przy wejściu i wyjściu z pojazdów. Takie rozwiązanie miało umożliwić sprawdzenie, jak obciążone są poszczególne linie, ale spotkało się z protestami poznaniaków.

Zarząd Transportu Miejskiego nie zrezygnował całkowicie z papierowych biletów jednorazowych, ale będą one mniej opłacalne niż PEKA. Osoby nieposiadające karty, w tym przyjezdni i turyści, będą miały do wyboru bilety: do 10 minut za 3 zł, do 40 minut lub na 1 przejazd za 4,6 zł oraz bilety na 24, 48 i 72 godziny.

Prezydent Poznania Ryszard Grobelny zapowiadając zmiany mówił, że będzie to rewolucja w systemie funkcjonowania komunikacji miejskiej, a jej celem jest obniżenie cen biletów oraz zwiększenie zainteresowania mieszkańców transportem publicznym.

Nowa taryfa weszła w życie na terenie Poznania i okolicznych gmin objętych porozumieniem transportowym. Osoby posiadające niewykorzystane bilety papierowe będą mogły je wymienić, po dopłacie, na bilety papierowe z nowej taryfy. Projekt PEKA kosztował ponad 44,8 mln zł, z czego 29,6 mln zł pochodzi z unijnego dofinansowania.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowa taryfa komunikacji miejskiej w Poznaniu - z problemami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!