Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowa taryfa za dostęp do infrastruktury obniży jakość przewozów kolejowych

Autor: Gazeta Prawna
26-09-2007 06:20
Nowa taryfa za dostęp do infrastruktury obniży jakość przewozów kolejowych

Za dwa miesiące zacznie obowiązywać nowa taryfa cenowa za dostęp do infrastruktury kolejowej. Na wysokość stawek mają duży wpływ opłaty dodatkowe, które stanowią system opłat karnych. Trudno jest jednak przewidzieć, o ile wzrosną stawki frachtów.

Przewoźnicy kolejowi analizują już nowe stawki dostępu, przeliczają na różne trasy, starając się wyliczyć końcowy fracht za przewóz towaru. Zadanie to jest trudne, gdyż nowa taryfa zawiera szereg dodatkowych elementów i wprowadza wiele nowych pojęć - napisała "Gazeta Prawna".
Wydzielono nowy rodzaj pociągów - pojazdy kolejowe luzem, dla których określa się stawki jednostkowe opłaty podstawowej (pojazd kolejowy luzem - lokomotywa, pojazd trakcyjny zaliczany do taboru specjalnego lub pojazd pomocniczy bez dołączonych wagonów lub kolejowych pojazdów trakcyjnych i pomocniczych w stanie nieczynnym).

Zmieniono zasadę kształtowania części zmiennej stawki jednostkowej opłaty podstawowej (jednostkowy koszt zmienny jednego pociągokilometra, (...) różnicuje się zależnie od całkowitej masy brutto pociągu oraz od dopuszczalnych prędkości technicznych dla odcinków linii kolejowej z uwzględnieniem ograniczeń stałych). Zgodnie z dotychczas obowiązującym rozporządzeniem, jednostkowy koszt zmienny jednego pociągokilometra uzależniony był od intensywności oddziaływania pociągu na tor wyrażonej siłą hamowania pociągu obliczoną jako funkcja całkowitej masy brutto i średniej prędkości rozkładowej pociągu. Wynika z tego, że zmianie uległa cała konstrukcja cennika, a nie tylko poszczególne stawki cenowe - czytamy w "GP".

Cennik jest skomplikowany, a wyliczenie konkretnej stawki dla konkretnej relacji przewozowej wymaga odpowiedniego programu komputerowego. Mimo to można wstępnie oszacować zmianę wartości stawek frachtu za transport kolejowy towarów.

- Zmiany w taryfie wskazują, że nastąpi wzrost kosztów korzystania z infrastruktury dla analizowanych przez nas relacji o 17 proc. do 32,3 proc. Wzrost jest szczególnie wyraźny w relacjach, w których przewóz odbywa się na liniach o wyższych standardach, co jest rezultatem zmiany zasady obliczania należności za przejazd - obecnie głównym parametrem określającym wysokość tzw. stawki jednostkowej opłaty podstawowej jest maksymalna dopuszczalna prędkość techniczna odcinka linii kolejowej, po której odbywa się przejazd, a nie - jak wcześniej - prędkość rozkładowa. Oznacza to, że przewoźnicy płacić będą na niektórych trasach za nadmiarową w stosunku do ich potrzeb teoretyczną jakość linii. Być może ten problem uda się w części rozwiązać korzystając z tras tańszych, kosztem jakości i regularności przewozów - wyjaśnia "GP" Bogdan Tofilski z PTKiGK Rybnik.

Podążanie ścieżką obniżania jakości w imię zachowania ceny doprowadzi branżę szybko w ślepy zaułek. Już teraz kolej - z uwagi na jakość dróg żelaznych i usług ich zarządców - jest sprowadzona do obsługi przewozów o stosunkowo niskich wymaganiach jakościowych. Nadal operatorom kolejowym trudno jest budować usługi na bazie całego łańcucha logistycznego, zarówno w konkurencji jak i we współpracy z innymi gałęziami transportu - napisała "Gazeta Prawna".
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 671 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP