PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe szynobusy dla Szczecina najwcześniej w 2010 r.

Autor: Gazeta Wyborcza
12-03-2008 10:45

Z powodu braku jednego rozporządzenia Urząd Marszałkowski nie może kupić nowych szynobusów.

Nowe szynobusy mają uzupełnić używane, sprowadzone kilka lat temu z Niemiec - pisze szczecińska "Gazeta Wyborcza".
Z puli unijnych funduszy dla regionu zarząd województwa przeznaczył 40 mln euro na kupno nowych pociągów. Zakupy są pilne. Od kilku lat w naszym regionie co roku rekordowo rośnie liczba pasażerów korzystających z pociągów - średnio o milion co rok. W 2007 r. kolej przewiozła 7,5 mln pasażerów, a tegoroczne plany zakładają przewiezienie 8,4 mln ludzi.

W 2009 r. na zachodniopomorskie tory miało wyjechać 26 nowych szynobusów: 13 spalinowych i 13 elektrycznych. Jako własność Urzędu Marszałkowskiego byłyby przekazane w użyczenie przewoźnikowi kolejowemu. Teraz okazuje się, że te plany są nierealne.

Przyczyny tkwią w dość zawiłych unijnych procedurach, niedopracowanym polskim prawodawstwie i chaosie spowodowanym przez zaplanowaną na ten rok wielką reformę regionalnych przewozów kolejowych. Zakłada ona, że spółka PKP Przewozy Regionalne 1 grudnia 2008 stanie się własnością urzędów marszałkowskich. Nasz region będzie miał w niej około 7 proc. udziałów. I w tym tkwi problem.

- Będąc udziałowcem spółki kolejowej, będziemy zainteresowani, by to właśnie ona świadczyła usługi przewozowe - mówi Władysław Husejko, wicemarszałek województwa.

Po upłynięciu ważności dotychczasowej umowy ze spółką PKP PR Urząd Marszałkowski nie będzie więc ogłaszał przetargu na kolejowe usługi. Po prostu przedłuży umowę już ze "swoją" spółką. To oznacza komplikacje wynikające z faktu, że samorząd dotuje niedochodowe kolejowe przewozy regionalne. Ogłaszając przetarg, Urząd Marszałkowski ogłaszałby coś, co można nazwać konkursem pod tytułem: "kto chce od nas mniejszą dotację". W przypadku, gdy urząd jako zleceniodawca przewozów podpisze umowę ze swoją spółką kolejową, o takim konkursie nie ma mowy. Jak więc w takim przypadku określony będzie poziom dotacji?

Komisja Europejska nie wtrącałaby się w te problemy, gdyby nie to, że za jej pieniądze planuje się zakup taboru. I domaga się od Polski, by, zanim nowe pociągi wyjadą na tory, powstała zaakceptowana przez Brukselę metodologia obliczania dopłat do przewozów regionalnych. I ta sprawa jest jeszcze w proszku. Odpowiednie rozporządzenie, za które odpowiada Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, nie jest jeszcze gotowe i nie wiadomo nawet, kiedy ujrzy światło dzienne.

- A tymczasem sama notyfikacja przez Brukselę tego dokumentu zajmie od 9 do 12 miesięcy - mówi Maciej Zasłona, konsultant z grupy doradczej Sienna.

To oznacza, że Urząd Marszałkowski dostałby zielone światło do zakupów najwcześniej w połowie przyszłego roku. Nie da się ich jednak zrobić od ręki, bo firmy produkujące tabor mają pełne portfele zamówień. W optymistycznej wersji szynobusy wjadą na nasze tory najwcześniej w 2010 r.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 694 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 122 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.