XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Nowe życie polskich portów. Dzięki agro-towarom i rozbudowie

Nowe życie polskich portów. Dzięki agro-towarom i rozbudowie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polskie porty, chcą coraz śmielej i skuteczniej konkurować z portami w Rostocku i Hamburgu, a tym samym umacniać swoją pozycję na Bałtyku.

Zarządzający naszymi portami uważają, że zamiast podążać do Niemiec, polscy wytwórcy mogą  o wiele więcej ładunków dostarczać na przykład do Świnoujścia.

Na celowniku produkty rolno-spożywcze

̶  W dużej mierze chodzi o produkty rolno-spożywcze, wyjaśnia Zbigniew Nowik, prezes OT Logistics, największego operatora  portowego w Polsce.



Gdynia, Gdańsk, Świnoujście – agro-porty

Jak podkreśla, już obecnie przeładowujemy w Gdyni tych towarów 1,3 mln t, a chcemy dojść do 2 mln ton.

̶  Jednocześnie w Gdańsku chcemy wybudować najnowocześniejszy terminal na Bałtyku produktów rolnych i sądzimy, że w krótkim okresie dojdziemy do 4 mln ton – mówi Zbigniew Nowik.

̶  Chcemy rozwijać terminal agro w Świnoujściu i sądzimy, że przejmie on ładunki z portów niemieckich – głównie z Rostocku i Hamburga – dodaje gość radiowej Jedynki.

̶ W przypadku Świnoujścia dodatkowym atutem będzie żegluga śródlądowa, gdyż chcemy uruchomić sieć połączeń z Niemiec Wschodnich, gdyż Rostock nie ma możliwości korzystania z barek – mówi ekspert.

Dobre połączenie śródlądowe Świnoujścia z Wielkopolską i Dolnym Śląskiem

Jak podkreśla, wraz z regulacją Odry, planowane jest wożenie barkami towarów rolnych z Dolnego Śląsku, Wielkopolski, do Świnoujścia.

Polskie porty coraz bardziej uniwersalne

Polskie porty coraz skuteczniej konkurują z zagranicznymi.

Ekspert wyjaśnia, że w polskich portach prowadzona jest od kilku lat dywersyfikacja, czego przykładem jest Świnoujście, które dawniej było portem eksportowym dla polskiego węgla, a obecnie jest portem uniwersalnym, który dodatkowo wzmocni segment agro.

̶  Uważamy, że szczególnie będzie rósł eksport artykułów rolno spożywczych, a ich transport będzie się odbywał drogą morską – mówi gość Jedynki.

OT Logistics ma nadzieję, że przedstawiane przez rząd plany rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce, głównie na Odrze i Wiśle, zostaną zrealizowane. Tymi szlakami wodnymi można by dowozić towary do portów na dużą skalę.

Transport  barkami i koleją, a dalej statkami jest być może wolniejszy, ale tańszy i bezpieczniejszy niż transport drogowy.

A to może być atrakcyjne dla polskich producentów zbóż, towarów masowych, ale i przemysłowych, bo koszty transportu stanowią dużą część ostatecznej ceny tych produktów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowe życie polskich portów. Dzięki agro-towarom i rozbudowie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!