PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowoczesny terminal węgla i rudy w Porcie Gdańsk

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
29-07-2010 12:01

Za dwa lata powinien ruszyć najnowocześniejszy i największy na Bałtyku terminal do przeładunku węgla i rudy. Zwiększy moce eksportu tych surowców, ale też ich importu, z przeznaczeniem na rynek polski i krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Inwestycja zostanie zrealizowana na terenie dwóch terminali, które będą eksploatowane jako jedna duża baza przeładunkowa. Są to: istniejący terminal węglowy spółki PPS Port Północny (nastawiony obecnie na eksport tego towaru) oraz terminal spółki Rudopol. Obie operują na terenie, którym administruje w imieniu Skarbu Państwa i samorządu terytorialnego Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Dzięki wszczętej dwa lata temu procedurze przetargowej, ZMPG znalazł inwestorów do budowy nowej bazy przeładunku. Są to: belgijski SEA-Invest oraz ArcelorMittal Poland, główny udziałowiec Rudoportu (spółki utworzonej jeszcze przez Hutę Katowice), który obejmuje teren nadal nie zagospodarowany. Obie spółki utworzyły joint venture, a ich plany inwestycyjne stały się realne, gdy 28 mają br. zgodę na oddanie jej gruntów w 30-letnią dzierżawę przez ZMPG wydał minister skarbu państwa.

Według wstępnych planów, wartość inwestycji ma wynieść minimum 40 mln euro, a być może zostanie zwiększona do 50 mln. Port powinien ruszyć w końcu 2012 roku, choć dopiero kończone są prace projektowe.

- Inwestorzy stwarzają podstawy do tego, żeby w Gdańsku wyrósł hub, świadczący usługi przeładunkowe w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – powiedziała podczas konferencji prasowej w PAIIZ wiceminister infrastruktury, Anna Wypych-Namiotko – Budowa terminalu zbiega się w czasie z realizowanymi inwestycjami budowy autostrad i modernizacji szlaków kolejowych, co usprawni transport w głąb lądu i przyczyni się do optymalizacji łańcucha dostaw w tej części naszego kontynentu.

Nowy terminal będzie mógł przyjmować największe statki, jakie mogą wpływać na Morze Bałtyckie przez Cieśniny Duńskie (15 m zanurzenia, maksymalna pojemność 120-150 tys. ton). Zostanie zaprojektowany tak, aby zapewnić wysoką wydajność przeładunku suchych towarów (np. załadunek wagonów - 2400 t/h, zdolność przenośników taśmowych i zwałowarko-ładowarek – 4000 t/h przy rozładunku), przy jednoczesnym zastosowaniu najlepszych technologii chroniących środowisko. Średnia pojemność placów składowych będzie wynosiła 2 mln ton. Port będzie w stanie obsłużyć ok. 10 mln ton ładunków suchych (w ubr. Port Północny przeładował m.in. 2,7 mln ton węgla na eksport; jego urządzenia nadal będą wykorzystywane w eksporcie tego surowca).

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 980 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP