Nowoczesny terminal węgla i rudy w Porcie Gdańsk

Nowoczesny terminal węgla i rudy w Porcie Gdańsk
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Za dwa lata powinien ruszyć najnowocześniejszy i największy na Bałtyku terminal do przeładunku węgla i rudy. Zwiększy moce eksportu tych surowców, ale też ich importu, z przeznaczeniem na rynek polski i krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Inwestycja zostanie zrealizowana na terenie dwóch terminali, które będą eksploatowane jako jedna duża baza przeładunkowa. Są to: istniejący terminal węglowy spółki PPS Port Północny (nastawiony obecnie na eksport tego towaru) oraz terminal spółki Rudopol. Obie operują na terenie, którym administruje w imieniu Skarbu Państwa i samorządu terytorialnego Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.

Dzięki wszczętej dwa lata temu procedurze przetargowej, ZMPG znalazł inwestorów do budowy nowej bazy przeładunku. Są to: belgijski SEA-Invest oraz ArcelorMittal Poland, główny udziałowiec Rudoportu (spółki utworzonej jeszcze przez Hutę Katowice), który obejmuje teren nadal nie zagospodarowany. Obie spółki utworzyły joint venture, a ich plany inwestycyjne stały się realne, gdy 28 mają br. zgodę na oddanie jej gruntów w 30-letnią dzierżawę przez ZMPG wydał minister skarbu państwa.

Według wstępnych planów, wartość inwestycji ma wynieść minimum 40 mln euro, a być może zostanie zwiększona do 50 mln. Port powinien ruszyć w końcu 2012 roku, choć dopiero kończone są prace projektowe.

- Inwestorzy stwarzają podstawy do tego, żeby w Gdańsku wyrósł hub, świadczący usługi przeładunkowe w regionie Europy Środkowo-Wschodniej – powiedziała podczas konferencji prasowej w PAIIZ wiceminister infrastruktury, Anna Wypych-Namiotko – Budowa terminalu zbiega się w czasie z realizowanymi inwestycjami budowy autostrad i modernizacji szlaków kolejowych, co usprawni transport w głąb lądu i przyczyni się do optymalizacji łańcucha dostaw w tej części naszego kontynentu.

Nowy terminal będzie mógł przyjmować największe statki, jakie mogą wpływać na Morze Bałtyckie przez Cieśniny Duńskie (15 m zanurzenia, maksymalna pojemność 120-150 tys. ton). Zostanie zaprojektowany tak, aby zapewnić wysoką wydajność przeładunku suchych towarów (np. załadunek wagonów - 2400 t/h, zdolność przenośników taśmowych i zwałowarko-ładowarek – 4000 t/h przy rozładunku), przy jednoczesnym zastosowaniu najlepszych technologii chroniących środowisko. Średnia pojemność placów składowych będzie wynosiła 2 mln ton. Port będzie w stanie obsłużyć ok. 10 mln ton ładunków suchych (w ubr. Port Północny przeładował m.in. 2,7 mln ton węgla na eksport; jego urządzenia nadal będą wykorzystywane w eksporcie tego surowca).

Jak powiedział Ryszard Strzyżewicz, prezes ZMPG, rozbudowa suchego portu umocni jedną z trzech nóg, na jakich stoi działalność tego kompleksu terminali. W ub.r. w Gdańsku przeładowano łącznie 18,9 mln ton ładunków, w tym 9,5 mln t paliw płynnych i 3,5 mln ton drobnicy, głównie w kontenerach. Dzięki stałemu połączeniu kontenerowemu z Chinami, raz w tygodniu dociera tam kontenerowiec z ładunkami, które niedawno trafiały do portów niemieckich. ZMPG negocjuje z kolejnymi inwestorami warunki rozbudowy portu – np. z PERN budowy zbiorników na ropę naftową i produkty ropopochodne (do 800 tys. m3). Wkrótce ogłosi przetarg na zagospodarowanie 60 ha, jakie ZMPG przejął po – nieudanej inwestycji spółki Europort (w przeładunek zbóż).

- Istotne, że współpracujemy z inwestorami z najwyższej półki, do której zalicza się także SEA-Invest – dodał Strzyżewicz.

Grupa SEA-Invest z sedzibą w Gandawie specjalizuje się w eksploatacji terminali portowych. Obecna jest w 25 portach na świecie, obsługuje rocznie 120 mln t ładunków w terminalach o łącznej powierzchni 800 ha.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowoczesny terminal węgla i rudy w Porcie Gdańsk

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!