Nowy Jedwabny Szlak budzi coraz większe zainteresowanie

Nowy Jedwabny Szlak budzi coraz większe zainteresowanie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Chińska inicjatywa stworzenia Nowego Jedwabnego Szlaku w myśl koncepcji "jeden pas i jeden szlak" budzi coraz większe zainteresowanie państw Europy Środkowo-Wschodniej. Jest to szansa na długotrwały i dynamiczny rozwój również dla polskich eksporterów i importerów. O współpracy Polski i Chin w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku dyskutowano 20 maja na „Forum Współpracy Gospodarczej Europa-Chiny. Nowy Jedwabny Szlak” podczas VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

– Idea Nowego Jedwabnego Szlaku oznacza dość energiczną ekspansję Chin do krajów leżących na szlaku. Jest to największa inwestycja infrastrukturalna w historii Chin, a jeśli Chiny postanowią coś realizować, to realizują to konsekwentnie w dłuższym odcinku czasu – zainaugurował Forum Współpracy Gospodarczej Europa-Chiny Sławomir Majman, prezes PAIiIZ*, występujący w roli moderatora forum. 

– Ministerstwo Spraw Zagranicznych przykłada wielką wagę do relacji z Chinami. Nasze relacje z nimi oparte są na czterech filarach. Pierwszy filar to relacje dwustronne, czyli wizyty polityczne, współpraca gospodarcza, relacje naukowe, technicznie oraz kulturalne. Drugi to współpraca międzyregionalna i samorządowa. Widzimy tu szanse i możliwości współpracy na poziomie regionalnym. To też nam się udaje, czego przykładem jest uruchomiona kilka lat temu kolej z Łodzi do chińskiego Chengdu – powiedziała Beata Stoczyńska,  reprezentująca Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Dodała, że trzeci filar jest w ramach formuły „16+1”, czyli jest to współpraca krajów Europy Środkowo-Wschodniej i Chin. Kraje te w ramach współpracy wspierają się wzajemnie. Czwarty filar to współpraca w ramach dialogu Unia Europejska-Chiny. Jest to niezwykle ważny element tej całości. W lipcu br. odbędzie się kolejny szczyt UE – Chiny, a obecnie UE przygotowuje strategię wobec Chin.

Jacek Bartosiak, ekspert z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego porównał obecną wiedzę przedsiębiorców europejskich i polskich o możliwościach współpracy z Chinami do tej, jaką mieli ludzie z czasów Krzysztofa Kolumba po jego pierwszej wyprawie.

– W sensie modelowym jesteśmy w takim momencie, w którym Krzysztof Kolumb wrócił z podróży i opowiada kolegom, a koledzy mu nie wierzą i dalej tkwią w swoim świecie. To właśnie Krzysztof Kolumb i wyprawy innych żeglarzy zmieniły system światowy, który w dłuższej perspektywie miał negatywne skutki dla Chin i Polski. Chiny stały się w XIX wieku kolonią i próbowały się z tego wydobyć, a Europa Wschodnia w tym i Polska zostały odsunięte i stały się półperyferią. Obecna inicjatywa Nowego Jedwabnego Szlaku jest niczym innym jak wielkim projektem geostrategicznym, który może spowodować, że kraje na szlaku staną się krajami rdzenia i awansują do centrum – powiedział Jacek Bartosiak.

Chiny chcą wejść do światowego centrum

Jarosław Ćwiek-Karpowicz z Polskiego Instytutu Stosunków  Międzynarodowych podkreślił, że Chiny chcą wejść do światowego centrum, nie być peryferium, chcą uciec od swoich największych partnerów, czyli krajów sąsiadujących z Chinami. Chiny idą w stronę Europy.

– Jeśli Chiny nie nadepną na odcisk Rosji, to ten obszar prędzej czy później będzie odpływał w stronę Chin. Chiny mogą w to wchodzić, mogą pomagać państwom Europy Środkowej licząc na to, że Europa zbalansuje relacje ze Stanami Zjednoczonymi – powiedział Jarosław Ćwiek-Karpowicz.

Dodał, że Europa jest idealnym, komplementarnym partnerem Chin.  

– Powinniśmy wykorzystać położenie i fakt, że jesteśmy największym krajem Europy Środkowo-Wschodniej do współpracy gospodarczej z Chinami – podkreślił Karpowicz.

Marek Cieślak, wiceprezydent Łodzi, prezes łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej w latach 2006-2011, przypomniał, że pociąg na trasie: Łódź i chińskie Chengdu funkcjonuje już od trzech lat i w tym roku jeździ dwa razy w tygodniu, a Chińczykom smakuje polska żywność.

– Dobrze by było, żeby się nie zdarzyło tak, że ekspansja niemieckich kolei spowoduje, że Polska stanie się miejscem tylko do przeładunku – powiedział Marek Cieślak, wiceprezydent Łodzi.

Tłumaczył, że warto zrealizować wreszcie projekt terminala multimodalnego, który spowoduje, że towary, które przyjeżdżają z Chin, zostaną w sposób sensowny rozwiezione po Europie, a z drugiej strony, żeby te pociągi wracały częściowo puste.

Podkreślił, że zaczął się projekt związany z eksportem polskiej żywności.

– Niewątpliwie problemem jest, że ten pociąg przejeżdża przez Rosję, ale Chińczycy już z nią negocjują, bo mają inną siłę przebicia niż strona polska. Rosjanie stosują embargo również na te produkty, które są wiezione w pociągach przez ich kraj – mówił Marek Cieślak.

Zaznaczył, że w Chinach zaczyna działać coraz więcej platform internetowych, przez które handluje się m.in. żywnością.

– Większość produktów spożywczych, np. woda zaczyna się sprzedawać bardzo dobrze w Chinach – podkreślił Marek Cieślak.

Dodał, że dlatego właśnie warto budować infrastrukturę w Polsce w Łodzi i trzeba zbudować terminal multimodalny. Paradoksalnie pomaga nam teraz sytuacja międzynarodowa, np. sytuacja na Ukrainie.

– Ten pociąg jest rzeczywistością i te 400 pociągów zakontraktowanych w tym roku są faktem – podsumował Marek Cieślak.

W rozwoju koncepcji Nowego Jedwabnego Szlaku jedną z kluczowych kwestii jest transport kolejowy, który zapewnia sprawną logistykę. Jarosław Klasa, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo podkreślił, że PKP Cargo jest naturalnym partnerem dla Chin w ramach koncepcji  "jeden pas i jeden szlak".

– PKP Cargo jest naturalnym partnerem dla Chin we współpracy według koncepcji "jeden pas i jeden szlak". PKP Cargo tygodniowo obsługuje ok. 20 pociągów. Stacja Małaszewice, czyli suchy port jest naturalnym punktem technologicznym. Jest tam przeładunek i terminal kontenerowy – powiedział Jarosław Klasa, członek zarządu ds. operacyjnych, PKP Cargo.

Podkreślił, że PKP Cargo ma pełne zaufanie urzędów celnych, dzięki czemu klienci nie tracą czasu na zbędne formalności. PKP Cargo posiada lokomotywy wielosystemowe, dostarcza towary na teren Polski, do Czech, Słowacji, Austrii i Niemiec. Ma również dostęp do własnego promu w Świnoujściu.

– To jest bardzo dobra pozycja PKP Cargo, które w sposób sprawny i empiryczny dotyka tego procesu współpracy – mówił Jarosław Klasa dodając, że firma oczekuje zwiększenia potencjału przewozowego.

Polska jest miejscem, przez które Chiny mogą wejść do Europy

O tym, czym dla firm chińskich jest Nowy Jedwabny Szlak opowiadał Yan Kang, Assistant General Manager, Zhengzhou International Road and Harbor Development and Constructio Group. 

– Mamy specjalną grupę, która jest powołana do projektu związanego z Nowym Jedwabnym Szlakiem i uważamy, że to połączenie z Polską jest bardzo ważne. To część naszej strategii rozwijania się wspólnie z Europą. Mamy połączenia do Rosji, do Kazachstanu i do Japonii. Dlatego nasza firma chce je rozwijać, aby rozwinąć handel – mówił Yan Kang, Assistant General Manager, Zhengzhou International Road and Harbor Development and Constructio Group.

Podkreślił, że Polska jest miejscem, przez które Chiny mogą wejść do Europy.

– Wydaje mi się, że Polska może rzeczywiście skorzystać, że stanie się połączeniem między Europą a Chinami i trzeba położyć duży nacisk na rozwijanie inwestycji infrastrukturalnych – mówił Yan Kang.

Dodał,  że połączenie kolejowe jest ważnym elementem strategii Nowego Jedwabnego Szlaku i do tego są też potrzebne terminale, aby towary były rozdysponowywane.

– Wszyscy wiedzą, że połączenie kolejowe to sposób transportu, który jest szybszy niż transport morski i dużo tańszy niż lotniczy. Trzy razy w tygodniu mamy jeden pociąg i to jest dość wysoki wynik, ale chcemy to zwiększać. Liczba kontenerów, które zostały do tej pory przetransportowane, też jest dość wysoka – mówił Yan Kang.

Dodał, że najważniejszym projektem jego firmy jest połączenie kolejowe i ma nadzieję, że oba kraje będą mogły na tym korzystać, zwiększać wymianę gospodarczą i współpracować na polu międzynarodowym.

– Mamy bardzo dobre relacje z PKP Carco i dziękujemy za wsparcie, które do tej pory otrzymaliśmy – powiedział Yan Kang.

Nowy Jedwabny Szlak zmienia obraz transportu na świecie

–  Czy rzeczywiście strategia Nowego Jedwabnego Szlaku w logistycznym ujęciu jest szansą dla polskiego rynku połączeń logistycznym – zastanawiał się Sławomir Majman, prezes PAIiIZ*.

– Mamy wizje, przygotowane dokumenty, mapy, ale mamy również dużo większe wyzwania, czyli realizację tych strategii – powiedziała Jana Pieriegud, prof. nadzwyczajna z Katedry Transportu, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. 

Dodała, że potrzebujemy efektywnych rozwiązań i wdrażania nowych modeli w tym zakresie, ponieważ to co jest, to jest obecnie za mało. 

– Czymś innym jest koncepcja ekonomicznego pasa i to, co jest częścią tej polityki zagranicznej i inwestycyjnej i obejmuje przedsięwzięcia na całym świecie, a czymś innym jest zwiększenie przewozów wzdłuż korytarzy transportowych. I te inicjatywy podejmujemy od ponad 20 lat, te korytarze istnieją. Pociągi, które kursują pomiędzy Polską, Niemcami i Chinami wykorzystują określone trasy kolejowe. Tych tras może być kilkanaście, ale jest w praktyce tylko kilka. To są trasy północne – przez centralny i północny korytarz. I Polska może tu pełnić istotną rolę – mówiła Jana Pieriegud.

Shaolei Guo, Director of Poland, CRSC R&D Institute Group zauważył, że w przyszłości rola transportu kolejowego będzie wzrastać, ponieważ jest on tańszy niż lotniczy transport, ale jednak dość szybki.

– Polska jest w bardzo dobrej pozycji geograficznej. Może stać się terminalem dla wielu przewożonych produktów – mówił Shaolei Guo.

Dodał, że Polska ma potencjał, żeby to rozwijać. – Chiny i Polska powinny wspierać inicjatywę powstania terminalu intermodalnego, który może w dużym stopniu przyczynić się do rozwoju gospodarczego – zauważył Shaolei Guo.

Dodał, że musimy patrzeć z punktu widzenia realizacji inwestycji, bo tu też może być współpraca pomiędzy firmami polskimi i chińskimi. Chiny poszukują okazji do dalszego rozwoju potencjału.

– Polska planuje inwestycje kolejowe i wydaje mi się, że chińskie firmy mogłyby uczestniczyć w budowie oraz w transferze technologii w dziedzinie szybkich kolei – powiedział Shaolei Guo dodając, że jeśli chodzi o budowę dużych terminali, to Chiny mają bardzo duże doświadczenie.

Nowy Jedwabny Szlak to współpraca nie tylko z Chinami

Sue Anne Tay, dyrektor ds. internacjonalizacji Juana, Pion Strategii, Grupa HSBC mówiła o tym, na ile Chiny chcą być w Europie i co to znaczy dla Azji. Podkreśliła, że Nowy Jedwabny Szlak otwiera nie tylko pole do współpracy z Chinami, ale również z innymi częściami Azji.

– Warto zastanowić się, jak bardzo Chiny chcą – ramach koncepcji Nowego Jedwabnego Szlaku – być w Europie i jaki to może mieć wpływ na współpracę. Warto zastanowić się, w jaki sposób wpisujemy się w te idee – mówiła Sue Anne Tay.

Dodała, że musimy się również zastanowić, ile nas to będzie kosztowało. – Ważne jest zwiększenie przepływów finansowych i handlowych, ponieważ obecny poziom jest niewystarczający. Mam nadzieję, że w przyszłości będzie jeszcze większy poziom tych przepływów, szczególnie, jeśli popatrzymy na rozmiar Polski jako rynku – mówiła Sue Anne Tay.

Podkreśliła, że ma nadzieję, że w przyszłości będziemy mieli do czynienia z jeszcze większym poziomem wymiany handlowej z Europą i Europą Środkowo-Wschodnią. Zaznaczyła, że potrzebujemy bodźców, wizyt studyjnych i konferencji takich jak VIII Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach.

– Warto skupić się na tym, że Chiny otwierają się na inwestycje w Europie. Ale nie tylko Chiny są ważne, przecież Nowy Jedwabny Szlak dotyczy też innych rejonów Azji. Pochodzę z Singapuru i naprawdę z niecierpliwością czekam na połączenia kolejowe i bardzo chętnie z nich korzystam. Tu nie chodzi więc tylko o Chiny i o rolę Chin w Europie, ale również o to, żeby spojrzeć, jak Azja otwiera się na Polskę – podsumowała Sue Anne Tay. 

George Zhang, Director of Public Affairs, HUAWEI CEE&Nordic Region podkreślał rolę nowoczesnej technologii w biznesie oraz to, że Polska jest częścią większej całości.

– Firma Huawei już od 12 lat jest obecna w Polsce i rzeczywiście widzimy, że Polska to nie jest odosobniony rynek. Tutaj znajduje się nasza centrala na szerszy region – mówił George Zhang.

Podkreślił, że telekomunikacja jest ważnym elementem, ponieważ rozwój telekomunikacji wzbogaca życie człowieka, zbliża do siebie ludzi, a zatem Huawei jest takim przedsiębiorstwem, które wykorzystuje nowe technologie internetowe i telekomunikacyjne.

– Podkreślam to, ponieważ jeżeli popatrzymy, jak wyglądała sytuacja jeszcze 12 lat temu – dużo płaciło się za rachunek, za telefon komórkowy oraz za połączenia internetowe. Widzimy jak rozwój technologii zmienił życie ludzi. Obecnie ludzie cieszą się internetem i wolnością, jaką ten internet zapewnia, więc można łatwo nawiązywać połączenia internetowe na bardzo duże odległości –tłumaczył George Zhang.

Dodał, że Huawei przypatruje się z uwagą Chinom i strategii One Belt One Road (OBOR). Zapewnił, że jego firma chce się rozwijać w Polsce.

– Huawei chce rozwijać się w tym regionie, ale także chce współpracować z partnerami globalnymi. Oczywiście ważne są dla nas również technologie „on demand” czyli „na życzenie”. A zatem technologie „on demand”, sieci społecznościowe to jest coś, co postrzegamy jako rozwiązania przyszłościowe, to jest nasz cel i na to kładziemy nacisk – mówił George Zhang.

Podkreślił, że Huawei współpracuje z partnerami w Polsce i na całym świecie.

– Chcemy udostępniać klientom szerszą gamę technologii, które byłyby dla nich korzystne –  to jest nasza wizja – zaznaczył George Zhang. 

Dodał, że firma Huawei jest zadowolona ze współpracy z Robertem Lewandowskim, który został ambasadorem marki Huawei.

– Przytoczę tutaj anegdotkę – mój syn, który ma 8 lat, rozmawiał z jakimś panem i ten pan poprosił go, aby powiedział coś po polsku. Jedyne słowo, które znał, to było słowo „Lewandowski”.  Myślę więc, że największą inwestycją Huawei w ostatnich latach było podpisanie umowy z Robertem Lewandowskim – gwiazdą, wspaniałym człowiekiem, który stał się ambasadorem marki Huawei.

Budujmy korytarz tak, aby wszyscy byli zadowoleni

Sheng Wang, wiceprezes Social Academy of Science z chińskiego miasta Chongqing podkreślił bardzo ważną rolę samorządów w relacjach polsko-chińskich w kontekście Nowego Jedwabnego Szlaku.

– Chongqing jest największym miastem w Chinach. Jest bardzo dużym centrum logistycznym, kulturalnym i ekonomicznym. Jest jedynym wydzielonym miastem w zachodniej części Chin – to jest 30 mln populacji. Gospodarka Chongqing jest bardzo rozwinięta, a historia liczy ponad 3000 lat – mówił Sheng Wang.

Dodał, że jest to najważniejsze miasto na zachodzie, a jego rola w Chinach jest coraz większa.

– Uważamy, że bardzo ważne jest to, że rozpoczęła się współpraca kolejowa, że Chengdu, jako największe miasto zachodu Chin, jest połączone z Europą. Od nas jest już blisko do Azji południowo-wschodniej i wydaje mi się, że dzięki połączeniu kolejowemu Chongqing będzie się rozwijał. Jest w naszym mieście i regionie coraz większe zapotrzebowanie na produkty importowane z zagranicy – mówił Sheng Wang.

Podkreślił, że Chongqing to jedno z największych zagłębi motoryzacyjnych w Chinach, więc może importować, ale ma również wiele do zaproponowania.

– Nasze władze są zainteresowane tym, aby rozwijać handel międzynarodowy. Mamy port lotniczy i terminal kolejowy. To wszystko jest w ramach tego, że nasz samorząd bardzo chce, żeby nasze miasto jeszcze bardziej było zintegrowane z handlem międzynarodowym, a połączenie kolejowe jest bardzo dobrym do tego narzędziem. Jestem naukowcem, więc patrzę na te procesy w sposób naukowy. I uważam, że najważniejsze jest to, żeby te wszystkie inicjatywy przekładały się na coś konkretnego – tłumaczył Sheng Wang.

Zaznaczył, że trzeba dążyć do tego, aby towary z Europy bardzo szybko trafiały do Singapuru i należy się zastanowić, jako to konkretnie zrobić. Jak połączyć Chiny południowo-zachodnie z następnymi przystankami, tak aby handel był jeszcze bardziej międzynarodowy.

– Korytarz, który tworzymy, jest korytarzem ekonomicznym. Powinniśmy mieć więc forum, na którym różne jednostki z różnych krajów będą mogły mówić o swoich interesach, by budować połączenia w taki sposób, aby wszyscy byli usatysfakcjonowali – podsumował Sheng Wang.

* 20 maja, w dniu debaty, Sławomir Majman był prezesem PAIiIZ-u. 23 maja Sławomir Majman został odwołany z funkcji prezesa PAIiIZ-u.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowy Jedwabny Szlak budzi coraz większe zainteresowanie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!