Nowy most między wyspami Karsibór i Wolin

Nowy most między wyspami Karsibór i Wolin
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Świnoujście ma nowy most łączący wyspy Karsibór i Wolin. Koszt inwestycji to 41 mln zł - poinformował rzecznik prezydenta Świnoujścia Robert Karelus. Miasto rozważa ewentualne wprowadzenie opłaty za korzystanie z tej przeprawy.

Nowy most na wyspę Karsibór to największa w ostatnich latach inwestycja w pełni sfinansowana przez miasto. Budowa, wraz z rozbiórką dotychczasowego połączenia, kosztowała 41 mln zł. Wykonawcą było konsorcjum firm Polimex - Mostostal S.A. Warszawa oraz Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service sp. z o.o. Szczecin. Prace trwały od początku ubiegłego roku.

Nowy most ma 407 m długości i 9,3 m szerokości, dwupasmową jezdnię i chodnik dla pieszych. Nowe połączenie zastąpiło stary most Piastowski, który powstał ponad 45 lat temu. Miał on 370 m długości i 4,2 m szerokości. Obowiązywał na nim ruch wahadłowy. W ciągu najbliższych sześciu miesięcy zostanie rozebrany.

Miasto rozważa ewentualne wprowadzenie opłaty za korzystanie z mostu w wysokości 10 zł rocznie. Decyzja jeszcze nie zapadła, stanie się to po uzgodnieniach z mieszkańcami - dodał Karelus.

Pobieranie opłat za korzystanie z przeprawy stworzy prawną możliwość odzyskania podatku VAT w wysokości ok. 8 mln zł - wyjaśnił rzecznik.

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Mieszka tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Pozostali zamieszkują wyspy Wolin (ok. 5 tys. mieszkańców) i Karsibór (ok. 700 osób).

Wolin - największa polska wyspa - jest oddzielona od stałego lądu cieśniną Dziwną. Na tej wyspie znajdują się największe świnoujskie zakłady związane z gospodarką morską oraz węzły komunikacyjne: terminal promowy, dworzec PKP i PKS.

Świnoujście nie ma stałego połączenia drogowego z resztą kraju. Do miasta leżącego na wyspach można dostać się od strony lądu wyłącznie promem, który pływa po rzece Świnie. Przeprawa w Karsiborzu to jedna z dwóch świnoujskich przepraw promowych; obsługuje głównie samochody ciężarowe, ale również osobowe i pasażerów niezmotoryzowanych. Druga przeprawa, tzw. miejska, obsługuje samochody mieszkańców miasta.

Miasto stara się od lat o budowę tunelu pod Świną. Za rządów PiS zaakceptowano koncepcję wybudowania tunelu łączącego miasto ze stałym lądem. Rząd premiera Donalda Tuska odłożył inwestycję na przyszłość, po roku 2014.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowy most między wyspami Karsibór i Wolin

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!