PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowy polski samolot ILX-34 ma sens. Oby nie podzielił losów "Grota"

Autor: Włodek Kaleta
14-06-2018 06:02 |  aktualizacja: 14-06-2018 06:09

Polscy inżynierowie rozpoczęli prace nad konstrukcją wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34. List intencyjny w tej sprawie podpisano 24 maja w siedzibie Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Ma to być maszyna o przeznaczeniu cywilnym i wojskowym o masie startowej nie większej niż 5670 kg.

Na bardziej szczegółowe dane dotyczące turbośmigłowego ILX-34 mamy poczekać do września. Ich prezentacja przewidziana jest podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Projekt nowego samolotu, dobra wieść dla polskiego przemysłu, budzi jednak szereg wątpliwości: Czy rzeczywiście mamy dostateczny potencjał i możliwości na jego zbudowanie? Ile lat będziemy czekać? Niektórzy z góry założyli, że jedyne, co ostatecznie zostanie z tego projektu, to najwyżej kilka doktoratów, parę wyjazdowych konferencji i prezentacji. Pesymiści w ogóle nie wierzą, że tego rodzaju maszyny, przy tak dużym nasyceniu rynku maszynami podobnej klasy, maja szansę na masową produkcję i eksport.

Zdaniem eksperta

WNP.PL zapytał gen. bryg. rez. pil. dr. hab. Jana Rajchela, eksperta Fundacji Bezpieczeństwa i Rozwoju Stratpoints, byłego rektora-komendanta Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, czy tak musi się stać? Wbrew potocznym informacjom polscy inżynierowie potrafili budować dobre statki powietrzne, jak chociażby legendarny już samolot szkolno-treningowy Iskra, latający zresztą do dziś. Pracowali też podobno nad polskim samolotem bojowym.

- Tak, rzeczywiście polscy inżynierowie skonstruowali prototyp samolotu naddźwiękowego, który był różnie oznaczany, ale najbardziej rozpowszechnioną nazwą była TS-16 Grot – przyznaje gen. Rajchel. - Polska konstrukcja miała spełniać dwie funkcje. Po pierwsze być samolotem szkolno-treningowym, a po drugie szturmowo-bojowym. Prace ruszyły w roku 1958, a odpowiadał za nie doc. inż. Tadeusz Sołtyk z Ośrodka Konstrukcji Lotniczych na Okęciu. Wraz z nim nad konstrukcją pracowali Jerzy Świdziński, Roman Sznee, Witold Sołtyk oraz Leon Wojtecki.

Zobacz także: Polski Teldat wyróżniony przez koncern Raytheon za urządzenia do Patriotów

Zdaniem generała samolot miał wiele innowacyjnych rozwiązań, z których niektóre skopiowano w późniejszych konstrukcjach radzieckich. Największy problem był z polskimi silnikami. Próby adaptacyjne radzieckich silników też się nie powiodły. Mimo problemów konstrukcja rokowała szanse na sukces. Prace przerwano w latach 1963/64, oficjalnie z powodów problemów finansowych, a w rzeczywistości po interwencji władz ZSRR. Samolot byłby wysoce konkurencyjny dla ówczesnych konstrukcji radzieckich. Należy wspomnieć, że ostatnio w ITWL opracowano koncepcję i model samolotu Grot 2.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 250 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 902 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.