PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowy polski samolot ILX-34 ma sens. Oby nie podzielił losów "Grota"

Autor: Włodek Kaleta
14-06-2018 06:02 |  aktualizacja: 14-06-2018 06:09

Polscy inżynierowie rozpoczęli prace nad konstrukcją wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji ILX-34. List intencyjny w tej sprawie podpisano 24 maja w siedzibie Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Ma to być maszyna o przeznaczeniu cywilnym i wojskowym o masie startowej nie większej niż 5670 kg.

Jak to jest u najważniejszego sojusznika

Siły Powietrzne USA rozpoczęły przygotowania do testów lekkich samolotów szturmowych z oferty firm zainteresowanych rządowym kontraktem. Do udziału w próbach zaproszono dwóch zadeklarowanych chętnych - konsorcjum Embraer-Sierra Nevada Corp. z samolotem A-29 Super Tucano oraz firmę Textron, która do procedury zgłosiła dwa modele - turbośmigłowy Beechcraft AT-6 Wolverine i odrzutowy Scorpion.

Zainteresowanie amerykańskich sił powietrznych zakupem lekkich samolotów uderzeniowych w programie OA-X wiąże się z potencjalnym zaangażowaniem  w nieregularne działania zbrojne oraz operacje antyterrorystyczne. Wyznacznikiem dla prób pozyskania bardziej elastycznych rozwiązań są niższe koszty walki oraz możliwość odciążenia trzonu sił uderzeniowych w zakresie operacji bliskiego wsparcia wojsk lądowych. Spodziewane "uwolnienie" potencjału ma dotyczyć również zadań szkolno-treningowych, których dotychczasowa realizacja mocno absorbowała zasoby zaawansowanego sprzętu wielozadaniowego.

Obecnie godzina lotu F-15E to koszt ok. 27 tys. USD, a F-35A nawet 42 tys. USD. Jest to więc zdecydowanie za dużo w przypadku misji przeciwko nieregularnym grupom pozbawionym ciężkiego sprzętu i broni przeciwlotniczej. Siły powietrzne oczekują dla kontrastu, że godzina lotu samolotu OA-X będzie kosztować pomiędzy 4 a 5 tys. USD (są to informacje ze źródeł internetowych).

Razem łatwiej

Innym przykładem może być wykorzystanie Super Tucano - małego turbośmigłowego samolotu szturmowego skonstruowanego przez brazylijskiego Embreaera, co prawda wykorzystywanego do nieco innych zadań, mało prawdopodobnych w naszym regionie.

- Reasumując, podpisanie listu intencyjnego w celu realizacji projektu konstrukcyjnego polskiego samolotu bojowego o napędzie turbośmigłowym należy uznać za krok zmierzający w dobrym kierunku. Trudno jednak zrozumieć, że sygnatariuszami tego porozumienia są tylko Instytut Lotnictwa (co zrozumiałe), PGZ i Agencja Rozwoju Przemysłu. W mojej ocenie należy zaangażować w tego rodzaju przedsięwzięcie pozostałe wcześniej wymienione instytucje - twierdzi gen. Rajchel.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

30 250 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 902 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.