Nowy prom PŻM

Nowy prom PŻM
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na początku października na linię Świnoujście - Trelleborg (Szwecja) wejdzie nowy prom Polskiej Żeglugi Morskiej. Kupiona w maju br. jednostka została oficjalnie przekazana armatorowi - poinformował w czwartek PAP doradca dyrektora naczelnego PŻM Krzysztof Gogol.

Prom czeka obecnie kosmetyczny remont, w tym przemalowanie na nowe barwy armatorskie w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Dotychczas prom nosił nazwę "Sky Wind", obecnie zmieni ją na "Wolin". Będzie eksploatowany przez peżetemowską spółkę Unity Line. Wraz z nowym promem szczeciński operator będzie dysponował już flotą 6 jednostek.

"Wolin" to jednostka pasażersko-kolejowo-samochodowa, posiadająca 1860 m linii ładunkowej, w tym 712 m torowiska, umożliwiające przewóz wagonów kolejowych. W części pasażerskiej znajdują się 242 łóżka, a ogółem jednostka może przewieźć 400 osób.

Prom został wybudowany w Norwegii w 1986 roku, w 2002 r. przeszedł gruntowną przebudowę i modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Armator, od którego dokonano zakupu, to Silja Cruise AB Stockholm, a jednostka eksploatowana była dotychczas w serwisie Tallink AS między Sztokholmem a Turku w Finladnii. Prom pływał pod banderą szwedzką.

Jak podkreślił Gogol, nowa jednostka wpisuje się w unijny projekt tzw. morskich autostrad. Za jego realizację z polskiej strony odpowiedzialne jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej. Projekt ten przewiduje szczególną rolę dla dużych europejskich portów morskich kategorii A (obsługa rocznie m.in. 200 tys. pasażerów lub przeładunek m.in. 1,5 mln ton towarów). W Polsce takimi portami są Zespół Portów Szczecin Świnoujście oraz Gdańsk i Gdynia.

Projekt, po akceptacji Brukseli, ma szanse uzyskania środków finansowych z UE w ramach funduszy TEN-T (dofinansowanie 10-20 proc. dla portów na inwestycje infrastruktury portowej) oraz Marco Polo (dofinansowanie 35 proc. dla armatorów w postaci subsydiów na pokrycie kosztów eksploatacji linii na 3 lata).

Dodatkowo Polska w Sektorowym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 przewiduje możliwość dofinansowania rozbudowy infrastruktury portowej na potrzeby autostrad morskich przy dofinansowaniu ze środków UE do 85 proc.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowy prom PŻM

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!