Należąca do Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej spółka Unity Line powiększyła swoją flotę promową o nową jednostkę. Chrzest promu pasażersko-towarowego m/f "Skania" odbył się w czwartek na Wałach Chrobrego w Szczecinie.
"Skania" to prom wybudowany w 1995 roku w niemieckiej stoczni Seebeckwerft w Bremerhaven. Przed wejściem do eksploatacji w Unity Line jednostka przeszła gruntowny remont. Będzie obsługiwać linię Świnoujście-Ystad.
Jak powiedział dziennikarzom prezes Unity Line Zbigniew Janeczko prom będzie uzupełnieniem serwisu świadczonego na tym połączeniu przez prom "Polonia". Spółka postanowiła uzupełnić odejścia nocne ze Świnoujścia, tak aby pasażerowie mieli dogodne połączenia pomiędzy Polską a Szwecją.
Armator kupił prom od włoskiego armatora Grimaldi. Dotychczas jednostka nosiła nazwę "Euerostar Roma" i pływała pod banderą włoską na linii Rzym (Civitavecchia) - Barcelona.
Nowy nabytek armatora ma 174 m długości i 24 m szerokości. Posiada nowoczesną konstrukcję i silniki pozwalające osiągnąć maksymalną prędkość 27 węzłów. Dysponuje ok. 200 kabinami - wewnętrznymi i zewnętrznymi, łącznie wyposażonymi w ponad 600 łóżek.
Każda z kabin będzie posiadała własny węzeł sanitarny i klimatyzację. Prom będzie przystosowany do przewozu blisko 1400 pasażerów, których obsługiwać będzie 85 członków załogi. Na pokładzie statku znalazły się restauracje oraz bary z przekąskami i napojami, dyskoteka i kasyno, a także sklep.
"Skania" będzie również przewozić samochody osobowe oraz ciężarowe. Dla samochodów osobowych przewidzianych jest 400 metrów linii ładunkowej (oznacza to możliwość przewozu około 80 standardowych samochodów osobowych), a dla ciężarówek - pasy ładunkowe o łącznej długości 1.670 metrów. Umożliwią one jednorazowo przewóz około 80 zestawów samochodów ciężarowych.
PŻM, spółka Skarbu Państwa, to największy polski armator, dysponujący ponad 70 jednostkami i zatrudniający prawie 3 tys. osób. Podstawową formą działalności przedsiębiorstwa jest przewóz ładunków masowych w żegludze globalnej. Poprzez działającą od 1995 r. spółkę Unity Line firma zaangażowana jest również w bałtyckiej żegludze promowej.
Wraz z nowym promem Unity Line dysponuje siedmioma jednostkami. Operują one trasie Świnoujście - Ystad i Świnoujście - Trelleborg. W ubiegłym roku armator zamówił w Stoczni Szczecińskiej Nowa dwa kolejne promy. Wejdą one do eksploatacji w latach 2010-2012.
W ubiegłym roku z usług Unity Line skorzystało ponad 260 tys. pasażerów. Firma przewiozła również 162 tys. samochodów ciężarowych. W tej kategorii przewozowej operator zanotował prawie 13-proc. wzrost w stosunku do 2006 r. Stały, około 10-proc. wzrost roczny przewozów towarowych firma odnotowuje od kilku lat. Spadają jednak przewozy pasażerskie. Jak tłumaczy kierownictwo spółki, na ten spadek wpływa silna złotówka - podróż do Polski jest dla Skandynawów nie tak opłacalna, jak dawniej.