PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Obniżają się stawki za dostęp do infrastruktury

Autor: Gazeta Prawna
09-06-2008 14:19

Większość prywatnych przewoźników odnotowała w ubiegłym roku wzrost przewiezionej masy ładunków. Natomiast spółka PKP Cargo odnotowała spadek zarówno w masie, jaki i tonokilometrach. Stracili przewoźnicy, dla których podstawowym ładunkiem jest węgiel.

Urząd Transportu Kolejowego (UTK) podsumował przewozy kolejowe za rok 2007 - informuje "Gazeta Prawna". Wbrew opiniom przedsiębiorców, sytuacja w kolejnictwie w 2007 roku nie była zła. Nastąpiło jedynie spowolnienie dynamiki wzrostu w segmencie przewozów towarowych, a zdecydowany postęp odnotowano w przewozach pasażerskich.
- Z analizy rynku kolejowego w Polsce za rok 2007 wynika, że w przewozach pasażerskich w tym roku recesja nam nie grozi. Jednak w segmencie przewozów towarowych dynamika wzrostu w stosunku do roku 2006 uległa wyraźnemu spowolnieniu - mówi Wiesław Jarosiewicz, prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).

W przewozach towarowych dynamika wzrostu zarówno w masie przewiezionych ładunków, jak i w liczbie wykonanych tonokilometrów wyniosła ok. 1 proc. Z analizy UTK wynika, że większość prywatnych przedsiębiorstw przewozowych odnotowała wzrost przewiezionej masy ładunków, a tylko niektóre zanotowały spadek. Spółka PKP Cargo odnotowała spadek zarówno w masie, jak i tonokilometrach. Struktura przewożonych ładunków wskazuje, że stracili przewoźnicy, dla których podstawowym ładunkiem jest węgiel.

- Spadek udziału spółki PKP Cargo w rynku na rzecz firm prywatnych widoczny jest od kilku lat, co może świadczyć tylko o postępującej liberalizacji rynku kolejowego w naszym kraju. Obecnie Polska znajduje się na szóstym miejscu wśród krajów Unii Europejskiej pod względem stopnia liberalizacji rynku kolejowego. Wyprzedzamy nie tylko nowe kraje członkowskie, ale także takie potęgi kolejowe, jak Fancja, Włochy czy Hiszpania - mówi Wiesław Jarosiewicz.

Również pod względem stawek za dostęp do infrastruktury, które uważane są za jedne z najwyższych w Europie, Polska zbliża się do poziomu średniej unijnej. Obecnie średnia stawka w Unii Europejskiej wynosi 3,41 euro/km, w Polsce waha się w granicach 4,7-4,8 euro/km.

- Średnia stawka za dostęp do infrastruktury zmalała w ostatnim roku, biorąc pod uwagę stawkę średniosieciową. Oczywiście dla tras głównych cena jest wyższa, gdyż koszt ich utrzymania na odpowiednio wysokim poziomie technicznym jest wyższy. Stawki zmalały na trasach o niższych parametrach technicznych i mniej atrakcyjnych - stwierdza Wiesław Jarosiewicz.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 608 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP